چگونه با افکار مزاحم برخورد کنیم؟ و علت بروز آن‌ها چیست؟

چگونه با افکار مزاحم برخورد کنیم؟ و علت بروز آن‌ها چیست؟

چگونه با افکار مزاحم برخورد کنیم؟ و علت بروز آن‌ها چیست؟

How to deal with annoying thoughts? And what is the cause of their occurrence

بسیاری از افراد با توجه به زندگی‌های پراسترس امروزی با افکار مزاحم مواجه هستند. این افکار می‌توانند لحظات و روزهای خوب ما را از بین ببرند.

دکتر صفایی مقدم
دکتر صفایی مقدم

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.

تماس و واتس اپ: ۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که مردم دارند این است که فکر می‌کنند باید با این افکار جنگید. در صورتی که جایگزین کردن افکار منفی با افکار مثبت بهترین روش درمان این مشکل به حساب می‌آید.

در ادامه روش‌های بسیاری برای به وجود آوردن روحیه شاد و افکار سازنده ارائه داده‌ایم. با ما همراه باشید!

چگونه با افکار مزاحم برخورد کنیم؟ و علت بروز آن‌ها چیست؟
چگونه با افکار مزاحم برخورد کنیم؟ و علت بروز آن‌ها چیست؟

افکار منفی و مزاحم و منفی چیست؟

افکار مزاحم چگونه افکاری هستند؟

فرض کنید که همکارتان یا یک کارمند خواربارفروشی ناگهان نگاه نا‌خوشایندی به شما می‌اندازد. شما چگونه برخورد می‌کنید؟ آیا به راحتی از آن عبور کرده و اصلا به آن فکر نمی‌کنید؟ یا این رفتار را شخضی گرفته و نسبت به خودتان احساس بدی پیدا می‌کنید؟ آیا به خاطر این رفتار عصبانی می‌شوید؟

اگر چیزهای کوچک در ذهن شما به موضوعات بزرگ و پیچیده‌ای تبدیل می‌شوند که روزها، هفته‌ها و یا حتی بیشتر شما را آزار می‌دهند، گرفتار افکار منفی هستید.

افکار منفی می تواند شما را غمگین و مضطرب کند. همچنین شادی را از شما گرفته و بر سلامت جسمی شما تاثیرات بسیار مخربی می‌گذارند. به همین دلیل یادگیری نحوه برخورد با آن‌ها بسیار مهم است.

با ما همراه باشید تا شیوه کنترل این گونه فکرها را مرور کنیم.

آیا من افکار منفی و مزاحم دارم؟

آیا در حال حاضر افکار مزاحم به سراغ شما می‌‌آیند؟

گاهی اوقات حتی تشخیص و دانستن این که آیا این‌گونه افکار را در سر دارید یا خیر سخت می‌شود. یک دقیقه برای آگاهی از این موضوع وقت بگذارید.

ببینید آیا به موضوعات آزاردهنده فکر می‌کنید یا خیر. اگر چیزی به خود می‌گویید که احساس بدی در شما ایجاد می‌کند، به یاد داشته باشید که شما مسئول افکار و روحیات خود هستید.

پس چرا با خود مهربان‌تر نیستید؟ چرا با خود در صلح و آشتی نباشید؟! چرا دائما در حال کشمش و جنگ با خودتان هستید؟!

سعی کنید با تکرار کردن حرف‌های دلگرم‌کننده آرامش روح و روان را به خود برگردانید.

چگونه با افکار مزاحم برخورد کنیم؟ و علت بروز آن‌ها چیست؟
چگونه با افکار مزاحم برخورد کنیم؟ و علت بروز آن‌ها چیست؟

علل افکار مزاحم و تکرار شونده

قبل از هر راهکاری بهتر است بدانید که اصلا چرا افکار مزاحم و مخرب به سراغ شما می‌آیند؟ در ادامه با ۹ مورد از دلایل بروز این افکار را برایتان آورده‌ایم.

  1. سایه تاریک گذشته!

بسیاری از ما در گذشته شرایطی را تجربه کرده‌ایم که برخلاف میل ما بوده. برخی از افراد وقتی یک موقعیت منفی مشابه برایشان پیش می‌آید، برداشت‌های ناراحت کننده گذشته نیز به افکار منفی امروزشان اضافه می‌شود. بنابراین یکی از دلایل افکار مزاحم تجربیات بدی است که از گذشته دارید.

  1. اوضاع نابه‌سامان مالی!

شما هم مثل هر کس دیگری در زندگی مسئولیت‌هایی دارید. مسئولیت ها بخشی از زندگی هستند و به زندگی شما ارزش می بخشند. اگر نتوانید که ۴۰ درصد از درآمد خود را پس‌انداز کنید، گفته می‌شود که از نظر مالی در شرایط ناپایداری هستید. این موضوع به نوبه خود می‌تواند باعث تحریک ذهن به سمت افکار منفی شود.

  1. عدم اعتماد به نفس

وقتی فکر می‌کنید مهارت مورد نیاز برای انجام کاری را ندارید، افکار مزاحم و تکرارشونده به سمت شما هجوم ‌می‌آورند. در واقع در این حالت توانایی‌های خود را درک نمی‌کنید. همین مورد باعث اشغال انرژی‌های منفی درون شما ‎می‌شود. همین موضوع نگرانی، استرس و اضطراب شما را افزایش می‌دهد.

  1. بیش از حد فکر کردن

بعضی از اوقات به دلایلی که از کنترل ما خارج هستند، نمی‌توانیم با کسانی که دوستشان داریم ارتباط داشته باشیم. در این مواقع افکار خیلی زیادی در سر ما شکل می‌گیرند. به خصوص افکار مزاحم!

  1. احساس معمولی بودن

گاهی اوقات بعد از انجام هر کاری به خودمان می‌گوییم، این که کاری نبود! هر کسی می‌توانست حتی بهتر از من این کار را انجام دهد. در این حالت اگر حتی با سختی فراوان و تحت فشار زیادی چالشی را پشت سر گذاشته باشیم، باز هم احساس معمولی بودن می‌کنیم. این جاست که با ندیدن استعداد‌های خود فرصت خوبی برای عرض اندام به افکار مزاحم و تکرارشونده می‌دهیم.

  1. انتظارات و اهداف غیر واقعی

وقتی آرزویی در ذهن دارید و آن را به عنوان هدف خود در زندگی قرار می دهید، مطمئن شوید که واقع‌بینانه است. در غیر این صورت وقتی به آن به طور کامل نمی‌رسید، افکار منفی در ذهن شما ظاهر می‌شوند.

  1. احساس مقصر بودن و سرزنش خود

وقتی در موقعیتی قرار می‌گیرید که شما و یا شما به همراه چند نفر دیگر باعث اتفاق اشتباه یا بدی می‌شوید، اگر خود را مقصر بدانید، انرژی منفی خیلی زیادی به سراغ شما می‎‌آید. در این شرایط احساس می‌کنید بی‌کفایت هستید. به همین دلیل در واقع در پذیریش اتفاقات زندگی با مشکل روبه‌رو می‌شوید. فراموش نکنید دنبال مقصر بودن هیچ دردی را درمان نمی‌کند! دست از سرزنش خود بردارید. در هر زمانی باید به فکر راه حل بود نه پیدا کردن مقصر!

  1. روح سالم در بدن سالم!

سعی کنید همیشه برنامه غذایی سالمی را دنبال کنید. تناسب اندام به شما در داشتن روح و روانی سالم و کنترل افکار مزاحم کمک شایانی می‌کند. با مراقبت از سلامت خود و عزیزان‌تان نگرانی‌های آزاردهنده شما به شدت کم‌ می‌شوند.

  1. تعهدات زیاد در زندگی

اگر مسئولیت‌های زیادی برای خود درنظر گرفته‌اید، مسلما به شدت در تیررس افکار مخرب و منفی قرار دارید! سعی کنید وظایف و مسئولیت‌های خود را با تعادل و متناسب با توانایی‌هایی خود تعیین کنید.

دور کردن افکار مزاحم

یکی از راه‌های دور کردن افکار مزاحم، جایگزینی آن‌ها با افکاری است که به شما احساس بهتری می‌دهند.

فرض کنید که خدایی نکرده به تازگی متوجه شوید که دچار یک بیماری شده‌اید. یکی از افکاری که ممکن است به سراغ شما بیاید این است: این بیماری فرصت زندگی را از من می‌گیرد. یا این که به آخر خط رسیده‌ام. اگر دائما این جملات را با خود تکرار کنید، مسلما احساس شما روز به روز بدتر خواهد شد.

همچنین بدن شما ضعیف‌تر می‌شود. درست در زمانی که برای ادامه مسیر به قوی بودن نیاز دارید‍‍!

خب اگر نوع نگاه خود را به هر مسئله‌ای در زندگی عوض کنید، همه‌چیز رنگی زیبا و تازه به خود می‌گیرد. به عنوان مثال می‌توانید درمورد بیماری به این صورت فکر کنید: بیماری برای من یک چالش خواهد بود. اگر صبور باشم ‌می‌توانم از این شرایط بهترین تجربه‌ها را به دست بیاورم.

در این زمان یاد می‌گیرم چگونه خودم را با شرایط تطبیق بدهم. یاد می‌گیرم که در هر زمانی از زندگیم لذت ببرم! من می‌توانم بهبود پیدا کنم، اگر به خودم وقت کافی بدهم. این نوع تفکر احساس بهتری به شما می‌دهد. همچنین شما را امیدوار کرده و به سلامت جسم شما نیز کمک می‌کند.

تاثیر فراموشی افکار مزاحم بر بدن

افکار منفی و مزاحم، تنها موضوعاتی نیستند که ذهن و حال روحی ما را پریشان می‌کنند. به دلیل ارتباط ذهن و بدن افکار واقعا می‌توانند بر سلامت شما تاثیر بگذارند.

این افکار تاثیرات بسیار مخربی روی سلامت جسم ما نیز دارند. با کنترل افکار مزاحم می‌توانید تا حد زیادی مشکلات سلامتی و بیماری‌ها را درمان کنید.

حتما شنیده‌اید که گذشتگان اعتقاد داشتند که خنده بر هر درد بی‌درمان دواست! امروزه تاثیرگذاری خنده، روحیه شاد و آرامش فکری برای حل تمامی مریضی‌ها ثابت شده.

در ادامه تاثیر کنار گذاشتن افکار مزاحم و تکرارشونده را بر سلامتی بررسی می‌کنیم. با گفتن حرف‌های تشویق‌کننده به خود به مغز خود می‌گویید کار‌های زیر را انجام دهد:

  • کاهش فشار خون
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و مقاوت بیشتر در برابر عفونت و بیماری
  • کاهش استرس و احساس اضطراب
  • کم شدن درد معده و کمر
  • جلوگیری از بی‌خوابی و کم‌خوابی
  • افزایش احساس شادی و خوش‌بینی به آینده
چگونه با افکار مزاحم برخورد کنیم؟ و علت بروز آن‌ها چیست؟
چگونه با افکار مزاحم برخورد کنیم؟ و علت بروز آن‌ها چیست؟

چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم؟

نکته اولی که برای رهایی از افکار منفی باید بدانید، این است که مبارزه با افکار مزاحم هیچ گاه به جایی نمی‌رسد. در وهله اول سعی کنید دست از جنگ با خود و مبارزه بردارید. شما با روشن دیدن زندگی به طور ناخودآگاه باعث فراموشی افکار مزاحم می‌شوید. راهکارهای زیر در این مسیر به شما کمک می‌کنند.

  • روی احساسی که در لحظه دارید، تمرکز کنید. اگر حتی غمگینید، در لحظه اندوه را حس کنید. به عنوان مثال گریه کنید. گریه بهترین حالت برای تخلیه انرژی منفی و حال خراب است. اما به خود نگویید که من از ازل تا به ابد همین حال را داشته‌ام و خواهم داشت. شما محکوم به غمگین ماندن نیستید. فراموش نکنید که هر حالی می‌گذرد. غم می‌گذرد اما یک فکر منفی مدت‌ها می‌تواند باقی بماند. تا زمانی که آن را رها کنید!
  • احساسات خود را با یکی از نزدیکان خود در میان بگذارید. هر کسی هر از گاهی افکار منفی دارد. صحبت کردن درباره آن با یک شخص قابل اعتماد می‌تواند به برگرداندن آرامش شما کمک کند.
  • به خودتان هدیه دهید. یک کار خوب برای خودتان انجام دهید. مثلا می‌توانید کمتر کار کنید و یه جای آن با بچه‌های خود بازی کنید. یا یک فیلم خند‌دار و حال‌خوب کن ببینید.
  • برای شمردن نعمت‌هایی که دارید وقت بگذارید. خدای درونمان به تک تک ما نعمت‌های بیشماری داده که باید بابت آن سپاسگزار باشیم. به تک تک لحظات زندگی خود خوب نگاه کنید! برای چه چیزهایی خدای خود را شکر می‌کنید؟!
  • تغذیه خوبی داشته باشید. به اندازه و خوب بخوابید. فعال باشید. هرچه نسبت به بدنتان مهربان تر باشید، احساس مثبت تر و بهتری خواهید داشت.
  • از وقت گذراندن با دوستان و خانواده لذت ببرید. انسان یک موجود اجتماعی است. یک جمع ایده‎‌آل که در آن احساس عالی دارید برای خود بسازید. از فعالیت‌های گروهی با آن‌ها لذت ببرید. می‌توانید با دسته جمعی تفریح کردن، فیلم دیدن، کوه رفتن و …. شاد باشید.
  • ورزش کنید. ورزش یکی از بهترین راه‌های تخلیه انرژی منفی و به دست آوردن حال عالی است. سعی کنید در روز زمان مشخصی را برای ورزش اختصاص دهید.
  • مدیتیشن و مراقبه را برای تقویت روحیه مثبت جدی بگیرید.

 

منابع:

https://learnfromblogs.com/causes-of-negative-thinking

https://www.uofmhealth.org/health-library/abl0335