آیا سکوت در برابر خیانت درست است؟ | بهترین عکس العمل در برابر خیانت

آیا سکوت در برابر خیانت درست است؟ | بهترین عکس العمل در برابر خیانت

آیا سکوت در برابر خیانت درست است؟ | بهترین عکس العمل در برابر خیانت

یکی معضلات اجتماعی امروز جوامع مختلف خیانت  و سکوت در برابر خیانت به شمار می‌رود. خیانت کردن باعث به وجود آمدن آسیب‌های روحی و روانی زیاد در خانواده‌ها می‌شود؛ در واقع همسری که توسط شوهر آن به آن خیانت شده است تا مدت زیاد تحت تاثیر این صدمه و آسیب قرار می‌گیرد‌.

Is silence against betrayal right? | The best reaction against betrayal

گاهی حتی ممکن است جبران کردن خیانت قابل انجام نباشد و منجر به از بین رفتن یک زندگی شود. متوجه شدن خیانت همسر گاهی مواقع کار آسانی نیست به علاوه این که عکس‌العمل افراد در برابر خیانت کردن متفاوت است. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که بهترین گزینه راه حل بعد از خیانت کردن چیست.

دکتر صفایی مقدم
دکتر صفایی مقدم

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

در این مقاله قصد داریم راجع به این که آیا سکوت در برابر خیانت درست است یا خیر و بهترین عکس العمل بعد از خیانت همسر چیست صحبت کنیم.

آیا سکوت در برابر خیانت درست است؟ | بهترین عکس العمل در برابر خیانت
آیا سکوت در برابر خیانت درست است؟ | بهترین عکس العمل در برابر خیانت

بعد از خیانت همسر چه کنیم‌؟ – سکوت در برابر خیانت

اگر شما فردی باشید که در چنین شرایطی قرار گرفته‌اید مطمئناً بهترین عکس‌العمل بعد از خیانت همسر خود را نمی‌دانید و ممکن است دچار افسردگی پس از خیانت شوید. در این‌جا به بررسی هر کدام از این رفتارها و آسیب‌های خیانت می‌پردازیم.

  1. سکوت – سکوت در برابر خیانت

یکی از رفتارها و عکس‌العمل‌ها بعد از خیانت همسر می‌تواند سکوت در مقابل خیانت باشد. در واقع بسیاری از افراد بعد از اینکه خیانت همسر خود را می‌بینند به دلایل مختلف تصمیم می‌گیرند و آن را نادیده بگیرند و در برابر آن سکوت کنند.

به عنوان مثال، برخی از افراد به دلیل شرایط زندگی خود و یا داشتن بچه نمی‌دانند عکس‌العمل مناسب در برابر خیانت چیست و تصمیم می‌گیرند سکوت کنند و راجع به آن با کسی صحبت نکنند. اما باید بدانید سکوت در برابر خیانت تنها تا زمانی به رابطه شما کمک خواهد کرد که ذهن شما را برای گرفتن تصمیمات منطقی آرام کند.

در واقع اگر تصمیم بگیرید بعد از اعتراف به خیانت و دیدن آن از سمت همسر خود فقط برای حفظ زندگی مشترک سکوت کنید، باید بگوییم که این کار کاملا اشتباه است. شما باید تنها تا زمانی به سکوت کردن خود در مقابل خیانت ادامه دهید تا مغز شما تصمیم منطقی در برابر آن بگیرد.

به‌علاوه این که اگر تصمیم بگیرید خیانت همسر خود را نادیده بگیرید ممکن است تبعات خیلی بدتر و ناخوشایندی در زندگی و رابطه شخصی شما داشته باشد.

شما با سکوت در برابر خیانت تنها ظاهر قضیه را حفظ کرده‌اید اما از درون این مسئله کاملاً مانند خانه‌های ویران شده است و به زودی باعث می‌شود تمام پایه‌ها و ستون‌های اصلی آن آن از بین برود‌.

بنابراین برای این که متوجه شوید سکوت بعد از خیانت همسر تا چه زمانی مناسب است و بعد از آن باید چه کاری انجام دهید بهتر است با یک مشاور در این زمینه صحبت کنید و از آن کمک بگیرید.

  1. سرزنش کردن خود – سکوت در برابر خیانت

یکی از مواردی که افراد زیادی بعد از خیانت همسر خود با آن مواجه هستند و سرزنش کردن خود و رفتارهای خود است. در واقع آن‌ها فکر می‌کنند به این دلیل که به اندازه کافی برای همسر خود وقت نگذاشتند و غیره سزاوار تحمل استرس خیانت هستند.

به طور کلی شما باید بدانید مقصر خیانت‌ همسر، تنها خود او است و شما هیچ نقشی این کار نداشتید پس نیازی نیست عذاب وجدان بعد از خیانت را به خود تحمیل کنید. در واقع حتی اگر کم و کاستی در زندگی شما وجود داشته است خیانت، راه حل مناسبی برای آن نیست و تنها با آن می‌توان از مشکلات رابطه فرار کرد.

از این رو برای توجیه کردن خود و رفتار غلط همسرتان، خود را سرزنش نکنید.

  1. درک شرایط و تصمیم‌گیری

 بهترین عکس‌العمل‌ها هنگام مواجهه با خیانت همسر و جلوگیری از افسردگی پس از خیانت این است که قبول کنید شرایط فکری و روحی شما با گذشته فرق کرده است و این امر کاملاً طبیعی است.

ممکن است تا مدت زمان مشخصی حالت طبیعی نداشته باشید و زندگی روزمره شما مختل شود. در واقع مغز شما باید برای تصمیم‌گیری مناسب و برخورد با خیانت زمان مناسب داشته باشد.

البته توجه داشته باشید که این اصلا به معنای قبول کردن و پذیرفتن این شرایط و زندگی کردن با آن نیست. بلکه منظور این است با دعوا و جروبحث نمی‌توانید اوضاع را به حالت قبل برگردانید و تنها با وقت گذاشتن باید تصمیم جدیدی را بگیرید.

 

علاوه بر تمام نکات گفته شده باید توجه داشته باشید که بعد از خیانت شما باید تنها و تنها خودتان را در اولویت قرار دهید و به فکر آرامش فکری و ذهنی خود باشید. همانطور که می‌دانید تنها شخصی که بیشترین آسیب و صدمه را از این اتفاق تلخ می‌بیند شما هستید و باید سعی کنید با انجام دادن کارهای مختلف این آسیب را کاهش دهید.

در چنین شرایطی بیشتر از همیشه باید از خودتان مراقبت کنید و وقت خود را با انجام دادن کارهایی که به آن علاقه دارید بگذرانید.

همان طور که پیشتر به آن اشاره کردیم تنها برای حفظ زندگی مشترک خود و ترس از تنها ماندن نباید سکوت در برابر خیانت را در دستور کار خود قرار دهید. شاید افکاری مانند تنها ماندن تا آخر عمر در ذهن شما به وجود بیاید و به خاطر ترس از آن به زندگی خود ادامه دهید.

اما باید بدانید که این طرز فکر کاملا اشتباه است و شما با یک عکس‌العمل اشتباه پاسخ رفتار اشتباه‌تر همسر خود را می‌دهید.  سعی کنید در چنین شرایطی از افراد مشاوره کمک بگیرید تا عاقلانه‌ترین تصمیم را برای زندگی مشترک خود اتخاذ کنید.

  1. تلافی کردن

یکی از عکس‌العمل‌هایی که بیشتر افراد هنگام مواجه شدن با خیانت همسر خود و در اثر افسردگی پس از خیانت دست به انجام آن می‌زنند تلافی کردن و انتقام گرفتن از همسر خود است‌.

در واقع آن‌ها فکر می‌کنند با انجام این کار آرام خواهند شد‌ و استرس خیانت در آن‌ها کمتر‌ خواهد شد. اما باید بدانید انتقام از خیانت یکی از بدترین عکس‌العمل‌ها در برخورد با خیانت همسر است؛ چرا که باعث می‌شود اتفاق‌های بدتری بعد از آن رقم بخورد و هیچ شانسی برای برطرف کردن مشکلات و تمام زندگی مشترک نماند.

اگر این‌طور در نظر بگیریم که با خیانت کردن همسر یک درصد شانس مجدد برای ساخت دوباره زندگی مشترک شما وجود داشته باشد مطمئن باشید با تلافی کردن و انتقام گرفتن این عدد را به صفر خواهید رسانید. به علاوه این که شما با انجام دادن این کار هیچ اقدامی در جهت آرام کردن خود انجام نداده‌اید.

آیا سکوت در برابر خیانت درست است؟ | بهترین عکس العمل در برابر خیانت
آیا سکوت در برابر خیانت درست است؟ | بهترین عکس العمل در برابر خیانت

پس از خیانت: چه واکنش هایی را بعد از فهمیدن خیانت همسر خود نباید نشان دهید؟

به طور کلی اگر خیانت همسر خود را دیده‌اید ممکن است از حال روحی مناسبی برخوردار نباشید و ممکن است نتوانید تصمیم درستی بگیرید؛ در این‌جا قصد داریم رفتارها و واکنش‌هایی که بعد از فهمیدن خیانت همسر خود باید انجام دهید را برای شما توضیح دهیم.

اولین واکنشی که نباید بعد از اطلاع از خیانت همسر خود آن را انجام دهید این است که اگر دارای فرزند هستید چیزی راجع به این موضوع به آن‌ها نگویید. این کار باعث می‌شود که احترام بین فرزند و پدر آن‌ها حفظ شود و از ترویج یک رفتار نامناسب در خانواده خود و الگو شدن آن جلوگیری کنید.

در مرحله بعد باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان خیانت همسر خود را برای خانواده خود بازگو نکنید. زیرا این کار فقط به بیشتر شدن کینه و نزاع بین همسر و خانواده شما کمک خواهد کرد و هیچ تاثیری در انتخاب بهترین عکس‌العمل و راه حل برای زندگی مشترک شما نخواهد داشت‌. هم چنین شما نیز به دلیل نگه نداشتن راز همسرتان دچار احساس گناه پس از خیانت او می‌شوید.

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در هنگام خیانت همسر خود این است با هر کس که پیش روی شما قرار گرفت راجع به این مسئله مشورت نکنید؛ درباره آن فقط با افراد قابل اطمینان و متخصص مانند مشاوران کاملا بی‌طرف هستند مشورت کنید.

رعایت کردن این نکته از این جهت است که ممکن است دوستان و آشنایانی وجود داشته باشند که به علت حسادت و دیگر موارد اوضاع را از آنچه که هست بدتر کنند. همچنین آن‌ها در زندگی شما نبوده‌اند و راجع به تمام مسائل بین شما اطلاع ندارد؛ به همین دلیل نمی‌توانند به خوبی این ماجرا را قضاوت کنند و شما را در جهت انتخاب تصمیم درست راهنمایی کنند‌.

آیا سکوت در برابر خیانت درست است؟ | بهترین عکس العمل در برابر خیانت
آیا سکوت در برابر خیانت درست است؟ | بهترین عکس العمل در برابر خیانت

آیا بخشش خیانت و ادامه زندگی واکنش مناسبی است‌؟ – سکوت در برابر خیانت

اگر با توجه به تمام موارد گفته شده در این مقاله باز هم تصمیم گرفته‌اید که به زندگی مشترک خود ادامه دهید و خیانت همسر خود را ببخشید و با آسیب‌های خیانت کناربیایید، باید یک سری شرایط را در نظر بگیرید.

به عنوان اولین راهکار باید راجع به این قضیه با همسر خود صحبت کنید و حرف‌های او را نیز در مورد این مسئله بشنوید. سعی کنید بدون این که صحبت‌های او را قطع کنید تمام حرف‌هایش را گوش کنید.

در مرحله بعد باید ببینید که آیا ادامه زندگی برای او هم مانند شما حائز اهمیت است و مانند شما قصد ترمیم این رابطه را دارد یا خیر؟ آیا همسرتان دچار عذاب وجدان بعد از خیانت شده است؟ با بررسی و متوجه شدن تمام این نکات و طی شدن زمان مناسب امکان بخشش و ترمیم زندگی مشترک وجود دارد.

کلام آخر – سکوت در برابر خیانت

به عنوان کلام آخر درباره سکوت در برابر خیانت باید بدانید که فرد خیانت دیده ممکن است تا مدت‌ها از حال روحی و فکری مناسبی برخوردار نباشد و برای التیام این صدمه احتیاج به گذر زمان داشته باشد. بنابراین خود را بابت خیانت همسر خود سرزنش نکنید و سکوت در برابر خیانت وی را تنها تا یک بازه زمانی مشخص و گرفتن یک تصمیم مناسب در جهت پایان دادن یا حفظ زندگی خود ادامه دهید.

حفظ سکوت در مقابل خیانت به عنوان یک استراتژی صحیح به نظر نمی‌رسد. خیانت یک اقدام ناعادلانه و ضدانسانی است که می‌تواند به آسیب و صدمه جدی به روابط و اعتماد بین افراد بیانجامد.

از نظر اخلاقی، فرد ممکن است به دو دلیل سکوت را در برابر خیانت مدنظر داشته باشد. اولاً، ممکن است فکر کند که موضوع خیانت مسئله خصوصی بین دو طرف است و احساس کند که وارد میان نشده و بهتر است سازماندهی نشود. ثانیاً، فرد ممکن است ترس از عواقب فاجعه‌باری که از فشار باز شدن موضوع و گفتن حقیقت می‌ترسد، داشته باشد.

اما در بسیاری از موارد، حفظ سکوت نمی‌تواند مسئله را حل کند و ممکن است تنها باعث ادامه و تشدید خیانت شود. در این موارد، ضرورت برقراری ارتباط برای بیان حقیقت و بحث سازنده‌ای در مورد مشکل بسیار مهم است. صحبت کردن با طرف مقابل و رویارویی با خیانت می‌تواند به دو طرف کمک کند تا موضوع را درک کنند، پیامدهای آن را درک کنند و به راه‌حل‌هایی برای حل مشکل بپردازند.

در نهایت، در موارد خیانت، حفظ سکوت عموماً نمی‌تواند به روابط سالم و پایدار کمک کند. به جای آن، ایجاد ارتباط، صحبت کردن و حل مساله توسط طرفین اهمیت بالایی دارد.

مطالب زیر برای مطالعه توصیه می شود:

به جای شکایت درخواستت را بگو-نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس

گفتگوی همسران

 

توسط : دکتر پروانه صفایی مقدم ، دکتر روانشناس ، روانشناس خوب

دکتر پروانه صفایی مقدم ، روانشناس خوب ، روانشناس خوب زن ، بهترین دکتر روانشناس

خیانت