نکات مهم برای مراجعه به مشاور خانواده

نکات مهم برای مراجعه به مشاور خانواده

برای مقابله با معضلات و مسائل پیش آمده در خانواده ها همیشه رویکردهای متفاوتی وجود دارد که می توان از آن ها بهره برد.  به همین علت باید در برخورد با این شرایط از مشاور خانواده استفاده شود. مراجعه به مشاور خانواده و استفاده از تجربیات و تخصص آن می تواند در مقابله به مشکلات پیش آمده کمک بسیار زیادی به خانواده ها بکند.

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

در ادامه این نوشتار به مزایای استفاده از مشاور خانواده اشاره خواهیم کرد:

دکتر صفایی مقدم
دکتر صفایی مقدم

 حس عزت نفس و اعتماد به خود – مراجعه به مشاور خانواده

برای مقابله با هر چالشی در زندگی سلاح مناسب عزت نفس است. این عزت نفس است که به جامعه هویت می دهد. افرادی که دارای عزت نفس پایینی هستند در بیشتر موارد تحت فشار از طرف همسالان خود قرار می گیرند و به راحتی تسلیم شرایط می شوند و برخلاف میل خود دست به کارهای ناخوشایند می زنند.

آن ها نمی خواهند از بقیه متمایز شوند و ترجیح می دهند یک رنگ جماعت باقی بمانند. اما افرادی که دارای عزت نفس بالایی هستند بدون اینکه از تغییرات واهمه داشته باشند به پیش می روند و نقش فعالی در زندگی خود ایفا می کنند. عزت نفس پایین موجب ایجاد مشکلات فردی و حتی آسیب زدن به سلامت فرد خواهد شد. اگر والدین در یک خانواده از اعتماد به نفس پایینی برخوردار باشند چندان دور از ذهن نیست که فرزندان نیز دچار این معضل شوند.

خانواده درمانی کمک بسیار مهمی در راستای چیره شدن به مشکلات می کند و به کودکان و والدین این امکان را می دهد که بهتر همدیگر را درک کنند. در ضمن آن ها رضایت قلبی بیشتری نسبت به خود و خانواده خود خواهند داشت. به این شکل است که خانواده می تواند مسیر صحیح تری را برای بقا پیدا کند. و شانس پیروزی بیشتری در زندگی فردی و اجتماعی داشته باشد.  عزت نفس نقش مهمی در موفقیت و سربلندی یک خانواده ایفا می کند. و مراجعه به مشاور خانواده راهی برای بالا بردن عزت نفس در خانواده است.

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

 تقویت تعاملات و تحکیم بنیان خانواده – مراجعه به مشاور خانواده

برخی مواقع در هر خانواده این اتفاق می افتد که خواهرها و برادرها با هم درگیری ها و مشکلات خاصی را پیدا می کنند اغلب این مشاجرات چندان جدی نیست؛ اما مواردی وجود دارد که بهتر است در کمترین زمان ممکن به ان رسیدگی شود. برای اینکه اگر به موقع حل و فصل نشود می تواند به جدایی ها و واکنش های تندی در بین خانواده تبدیل شود.

این مشاجرات می تواند بدلیل رقابت های درون خانواده برای کسب توجه بیشتر از طرف والدین روی دهد. بسیاری از والدین از درک این مسائل عاجزند یا به آن ها بها نمی دهند. مراجعه و دیدار با مشاور خانواده به شما در درک مسائل مربوط به خانواده بسیار کمک می کند و همچنین به شما این امکان را می دهد که در مورد مسائل رخ داده در خانواده واکنش های بهتری داشته باشید.

در نتیجه، رجوع به مشاور به بچه ها در درک موقعیت خود و سایر اعضای خانواده نقش مثبتی ایفا می کند، و به آن ها در حل مشکلاتشان و برخورد صحیح با مسائل پیش آمده بسیار یاری می رساند. این آموزه ها در بزرگسالی نیز باعث می شود بهتر با مسائل خود کنار بیایند.

نکات مهم و ضروری برای مراجعه به مشاور خانواده
نکات مهم و ضروری برای مراجعه به مشاور خانواده

 شکل گیری یک خانواده موفق و یک ازدواج هوشمندانه

کودکان و نوجوانان بسیاری این روزها بر طبق آن جه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و ارتباطات با همسالان مشاهده می کنند، پیام ها و اصول زندگی خود را تنظیم می کنند.، مشاوران خانواده این موضوع را بی ارتباط به جدایی ها و مشکلاتی که برای خانواده ها پیش می آید، نمی دانند. و اخیرا بر اساس همین رویدادها درصد فروپاشی های زندگی بالا رفته است.

بسیاری از خانواده ها با دیدن اولین نشانه از معضلات به سراغ مشاور خانواده می روند و قبل از اینکه مسائل حالت بغرنجی به خود بگیرید سعی می کنند این مسائل را با خانواده درمانی و مشاوره حل و فصل کنند. این حرکت باعث می شود که خانواده در کنار هم و با کمک مشاور به جنگ مشکلات برود.

در هر خانواده ای مشکلاتی پیش می آید ولی نکته مهم چگونگی مقابله با آن مشکل است. اگر هیچ یک از اعضای خانواده راه حل را ندانند، ممکن است این مشکل بزرگ تر شود و اوضاع وخیم تر گردد. مشاوران می توانند به شما در ساختن یک خانواده خوب و انجام یک ازدواج موفق کمک کنند. و اثرات بیرون از کانون خانواده را کاهش دهند.

تعاملات درون خانواده را افزایش دهید – مراجعه به مشاور خانواده

امروز با توسعه زندگی ماشینی و گسترش شبکه های اجتماعی، بعضا ارتباطات سنتی به فراموشی سپرده شده است همین عامل باعث شده تا خانواده ها کمتر در کنار هم جمع شوند و تعاملات درون خانوادگی به شدت کمرنگ شده و این امر زمینه جدایی ها و قطع تعاملات را میان اعضای یک خانواده فراهم کرده است. این می تواند شروع مشکلات بعدی در خانواده ها است، حتی اگر در ابتدا مسئله ای مهم به نظر نیاید.

با داشتن یک مشاور آگاه، شما این قابلیت را پیدا می کنید که نقش هر یک از اعضا را در خانواده به خوبی درک و مشاهده کنید که چگونه صداقت در ارتباطات درون خانوادگی شما را منسجم تر می کند. اگر هر یک از اعضای خانواده با معضلی روبرو شود بقیه اعضا باید فرایند مربوط به حل این مسئله را با دقت پیگیری کنند. در غیر این صورت مشکلات آن فرد به بنیان خانواده آسیب جدی خواهد زد. همیشه آغاز یک گفتگو برای بسیاری از افراد یک معضل اساسی است. چرا که آن ها نمی دانند به چه شکل یک گفتگو را آغاز کنند.

یک مشاور خانواده زبده به  شما می آموزد که چگونه یک گفتگو را آغاز کنید و اعضا نیز به چه شکل در گفتگو مشارکت داشته باشند. این نخستین گام برای بهبود تعاملات درون خانواده است. اعضای خانواده باید بدون ایجاد هیچ تنشی، یکدیگر را بفهمند.

نکات مهم و ضروری برای مراجعه به مشاور خانواده
نکات مهم و ضروری برای مراجعه به مشاور خانواده

خانواده ای شادتر داشته باشید – مراجعه به مشاور خانواده

فناوری روز و فضای مجازی اثرات مثبت و منفی بر بنیان خانواده ها به جای گذاشته و درست است که برقراری تعاملات و گفتگوها را آسانتر کرده اما در کنار این مزیت باعث بروز مشکلاتی نیز برای خانواده ها شده است.

بسیاری از افراد به محض بروز یک تنش در کار و زندگی به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پناه می برند. این خیلی اقدام نادرستی است زیرا باعث می شود مشکلات شما مخفی بماند، و رسیدگی به آن ها دشوارتر گردد. این می تواند برای یک خانواده آغاز یک چالش باشد. وقتی عضوی از اعضای خانواده ناراحت باشد این ناراحتی به بقیه اعضا نیز سرایت می کند، به ویژه اگر دلیل این ناخرسندی پنهان بماند.

هیچ فردی از ارتباط با یک فرد ناراضی، لذت نمی برد. مهم نیست که چقدر برای او ارزش قائل هستید. وقتی درک صحیحی از روابط و در کنار هم بودن داشته باشید آن موقع است که این ارتباطات باعث شادی و رضایت دیگر اعضای خانواده هم می شود. این ارتباطات صحیح است که شادی را میهمان کانون گرم خانواده می کند.

یک خانواده سالم یاد می گیرد که از چه راهی مسائل و مشکلات خود را با در کنار هم بودن و همفکری و مشاوره حل کند. و وقتی راه حل را یافتید در هر مرتبه که مشکلی پیش بیاید کلید حل آن را دارید و با حل آن مشکل، خانواده دوباره سلامت خود را باز می یابد.

نکات مهم و ضروری برای مراجعه به مشاور خانواده
نکات مهم و ضروری برای مراجعه به مشاور خانواده

تقویت بنیان خانواده

طلاق و فروپاشی ازدواج یکی از رویدادهای بنیان کن برای هر خانواده است و اثرات ان تا سال ها تمامی اعضای خانواده را درگیر می کند.. افرادی که طلاق می گیرند، بعضا با مشکلاتی با سایر اعضای خانواده روبرو می شوند و برای حل این مشکلات نیاز به کمک دارند.

افراد دلایل متعددی برای طلاق دارند و وقتی گزینه طلاق را انتخاب می کنند زمانی است که از درک یکدیگر عاجزند و جدایی به نوعی از خیلی قبل تر، روی داده است. این امر می تواند دلایل متعددی داشته باشد مثل استرس مالی، تجمع معضلات مختلف، و حتی تلاش نکردن برای درک متقابل.

مراجعه به مشاور خانواده و یا مشاور ازدواج می تواند نجات دهنده یک زندگی باشد. یک مشاور توانایی این را دارد که علت سوتفاهم و مشاجرات خانوادگی را شناسایی کرده و راهی را برای حل آن ها پیشنهاد کند. که می تواند باعث نجات یک زندگی از فروپاشی باشد. حتی اگر زوجین در نهایت هم جدایی را انتخاب کند یک مشاور می تواند آن ها را برای زندگی پس از جدایی آماده کند و حتی سایر افراد خانواده را برای سازگاری با شرایط پیش آمده تحت آموزش قرار دهد.

سلامتی تن و روح

آرامش برای حفظ سلامتی روح و تن انسان بسیار مهم است. ارامش زمانی ایجاد می شود که افراد یکدیگر را بفهمند و سعی کنند کارها را به صورت گروهی انجام دهند. وقتی این احساس را پیدا کنید که کسی به دنبال حل مشکل شماست و به حرف های شما گوش می دهد. این باعث می شود که خانواده از استواری و استحکام بیشتری برخوردار شود

فهمیدن برخی موضوعات برای بعضی از افراد بسیار سخت و دشوار است. اگر برای هر یک از اعضای خانواده مشکلی به وجود آید مشاور خانواده با این مشکل درست برخورد می کند و قدم در راه حل آن می گذارد. سلامتی روح و تن زمانی رخ می دهد که هر یک از اعضای خانواده در صدد کمک به یکدیگر برآیند. این نیز با همراهی و مساعدت و درک متقابل شدنی است.

 کسب مهارت برای مقابله با تغییرات پیش آمده

ممکن است تحولات بسیاری در یک زندگی رخ دهد ولی این مهم است که با وجود این تغییرات چگونه خانواده شما در کنار هم بانشاط و پویا باقی بماند. البته نباید این تغییرات نادیده گرفته شوند چرا که می تواند اثرات ناخوشایند بر خانواده و اعضای آن باقی بگذارد.

به عنوان نمونه اگر یک فقدان درنزدیکان شما روی دهد. خانواده باید راه های سازگاری را با این شرایط به اعضای خود بیاموزد. ممکن است به نظر دشوار بیاید و این همان دلیلی است که رجوع به یک مشاور خانواده را الزامی می کند. تغییرات کوچک در صورت نادیده گرفته شدن بزرگ می شوند پس قبل از این اتفاق با یک مشاور خوب ارتباط برقرار کنید.

ایجاد تعاملات بهتر با والدین

برقراری تعاملات سازنده بین والدین و کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. والدین به دنبال احترامند و بچه ها به دنبال توجه و دیده شدن، با داشتن یک مشاور خانواده خوب، والدین و فرزندان چگونگی ایجاد تعامل سازنده و مفید را می آموزند.

بسیاری از مشکلاتی که افراد در بزرگسالی با آن روبرو می شوند ریشه در کودکی و مشکلاتی دارد که در خانواده برای آن ها ایجاد شده است. با استفاده از یک مشاور خانواده خوب مسائل و معضلات خانوادگی را قبل از اینکه تبدیل به چالش شوند، برطرف کنید. همه خانواده باید در تمام مراحل مواجه با یک مشکل در کنار یکدیگر باشند و شرایط یکدیگر را به خوبی درک کنند.

در پایان با توجه به مزایایی که برای مراجعه با یک مشاور خانواده خوب برشمردیم باید انگیزه کافی را برای رجوع به یک مشاور کاردان در صورت مواجه شدن با مشکلات، به دست آورده باشید.

 نکات و مزایای مراجعه به مشاور خانواده برای خانواده ها

هر خانواده ای در برهه هایی از زندگی با مشکلات و مسائلی مواجه می شود که پرداختن به آن ها و برطرف ساختن آن ها موجب جلوگیری از حاد شدن این معضلات و مشکلات می شود.

در مراجعه خانواده ها به مراکز مشاور خانواده یک سری ابهامات مطرح می شود از قبیل:

آیا مشاوره خانواده مفید است ، چگونه با مشاوره خانواده گفتگو کنیم ، چرا باید به مشاوره مراجعه کنیم ، در مورد چه مسائلی با مشاور خانواده صحبت کنیم ، وظایف مشاوره خانواد چیست و …

خانواده های زیادی در طول زندگی با تغییرات و بحران های جدی روبرو شده اند زیرا به مسائل و مشکلاتی که برایشان ایجاد شده آنطور که لازم است، اهمیت کافی را نداده اند. این موضوع که خانواده تشکیل شده از افرادی با دیدگاه های مختلف بعضا باعث به وجود آمدن مشکلاتی در این نهاد مقدس می شود، اما اگر در برخورد با مسائل ایجاد شده شیوه صحیح را در پیش بگیرید هیچگاه بن بستی در کار نخواهد بود.

برای مقابله با معضلات و مسائل پیش آمده در خانواده ها همیشه رویکردهای متفاوتی وجود دارد که می توان از آن ها بهره برد. به همین علت باید در برخورد با این شرایط از مشاور خانواده استفاده شود. مراجعه به مشاوره خانواده و استفاده از تجربیات و تخصص آن می تواند در مقابله با مشکلات پیش آمده کمک بسیار زیادی به خانواده ها بکند.

این روش این امید را ایجاد می کند که هر نگرانی با یک شیوه صحیح قابل برطرف شدن است. اما برخی خانواده ها این موضوع را جدی نمی گیرند و زمانی به اهمیت این موضوع واقف می شوند که کار از کار گذشته است.

مشاور به شما این امکان را می دهد که تا پیش از اینک یک موضوع از کنترل خارج شود ان را مرتفع سازید و راه برطرف کردن آن معضل را آسان می سازد. افراد زیادی طعم خوشبختی را چشیده اند زیرا با همراهی مشاور خود راه حل مشکلات را پیدا کرده اند.

خانواده ها کانون عشق و امید و پشتیبانی هستند، اما در همین کانون گرم، گاهی پیش می اید که ارتباطات در شرایط ویژه ای قرار می گیرند. و اعضای این کانون عشق و محبت، احساس تنهایی و کمبود محبت می کنند. مشاور خانواده این امکان را ایجاد می کند که در زمان هایی که شما احساس تنهایی می کنید و خلاء وجود پدر و مادر و خواهر و برادر را احساس می کنید، نا امید نشوید و یاس بر شما غالب نشود.

همیشه ایجاد یک خانواده جدید با چالش همراه بوده است. در این مرحله حساس است که بسیاری از خانواده ها و به ویژه والدین برای راهنمایی و کمک با مشاور تماس می گیرند و از آن ها در این زمینه یاری می جویند. شما به عنوان یک خانواده با هر معضلی که روبرو می شود مشاور خانواده می تواند در کنار شما حضور پیدا کند و یاریگر روزهای سخت زندگی شما باشد.

انتظاراتی که از یک مشاور خانواده دارید:

شما با مشاوری دیدار خواهید کرد، که همه مشکلات شما برای او حکم راز سر به مهر را دارد. هیچ قضاوتی نمی کند، و هر کس نظرات خود را به راحتی بیان می کند.

در نخستین دیدار مشاور از شما درخواست می کند از آنچه روی داده سخن بگویید و در مورد مواردی که خواهان تغییر آن هستید صحبت کنید. در اینجا شما باید با مشاور کمال همکاری را داشته باشید تا به آن چه که می خواهید در آینده روی بدهد، دست پیدا کنید.

اغلب  ملاقات با یک مشاور خانواده برای همه یک تجربه جدید و متفاوت است. در جلسات مشاوره آن چه روی می دهد کمک زیادی به آن چه شما در پی حل آن هستید می کند. مشاور خانواده به شما این توانایی را می دهد تا تعاملات محکم تری بین همه اعضای خانواده به وجود آورید و انجام کار گروهی را به شما می آموزد.

چگونه مشاور خانواده می تواند به من کمک کند؟

اگر در خانواده با مشکلاتی روبرو شدید، مشاوره خانواده این توانایی را دارد که به تمام اعضای خانواده کمک کند تا تعاملات بهتری داشته باشند و مسائل را بهتر تحلیل کنند  و سریعتر اختلافات را حل و فصل کند.

وقتی خانواده دچار چالش می شود، قابلیت انطباق پذیری افراد نیز کمتر می شود. مشاوره به خانواده این یاری را می رساند تا در شرایط سخت از یکدیگر حمایت کنند، درگیری ها را سامان دهند و در نتیجه هر روز قدرتمندتر با چالش ها روبرو شوند. استفاده از مشاور در حل مسائل و مشکلات خانگی مزایای بسیاری دارد و در این شرایط باید مشاوره بگیرید و هرچه سریعتر این کار را انجام دهید بهتر است.

 

موارد دیگری نیز وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

خانواده تلفیقی (ناتنی)

یک خانواده تلفیقی هنگامی شکل می گیرد که دو خانواده جدا تصمیم می گیرند که یکی شوند.

بی میلی جنسی

تنهایی

اعتباد

و…..

قدم اول را برای زندگی بهتر بردارید.

مطالعه بیشتر:

نکات مهم در انتخاب یک دکتر روانشناس خوب زن

دکتر پروانه صفایی مقدم ، دکتر روانشناس ، روانشناس آنلاین، بهترین دکتر روانشناس

منابع:

لینک ۱

لینک ۲

روانشناس و مشاور خانواده، مشاور خانواده تلفنی،  مشاوره خانواده حضوری، مشاور خانواده رایگان، دکتر مشاوره خانواده، مشاور خانواده آنلاین، مشاور خانواده خوب در تهران، نیاز به مشاور خانواده دارم، مراجعه به مشاور خانواده

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *