تجربه افسردگی پس از خیانت همسر

تجربه افسردگی پس از خیانت همسر
تجربه افسردگی پس از خیانت همسر

Experience depression after infidelity

اگر یکی از نزدیکان شما تا به حال اعتماد شما را شکسته است، احتمالاً نیش خیانت را احساس کرده ­اید. این درد می‌تواند زخم­ های عمیقی بر جای بگذارد.

هر نوع خیانت می‌تواند باعث ناراحتی عاطفی شود؛ اما زمانی که فردی که به نیازهایتان احترام می­ گذارد و به­ طور کلی، به محافظت از رفاه شما کمک می‌کند، به شما خیانت کند، ممکن است آسیب­ های طولانی­ مدتی را تجربه کنید.

دکتر صفایی مقدم
دکتر صفایی مقدم

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
تماس تلفنی و واتس اپ: ۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

ترومای خیانت معمولاً به درد و آشفتگی طولانی ­مدت پس از خیانت توسط والدین یا سایر مراقبان دوران کودکی یا خیانت توسط یک شریک عاشقانه، اشاره دارد.

وقتی برای نیازهای اولیه و همچنین، عشق و حمایت به شخصی تکیه می­کنید، ممکن است برای اطمینان از امنیت خود، خیانت را بپذیرید. علاوه بر این، ممکن است احتمال خیانت­های آینده و افسردگی پس از خیانت همسر را در نظر بگیرید (چیزی که می­ تواند عزت­ نفس، رفاه عاطفی و توانایی ایجاد دلبستگی با دیگران را کاهش دهد).

خیانت چیست، بعد از خیانت همسر چه کنیم، روانشناسی خیانت مرد به زن، حالات مرد بعد از خیانت، افسردگی پس از خیانت

استرس خیانت
آسیب‌های خیانت
عذاب وجدان بعد از خیانت
احساس گناه پس از خیانت

مطالعه بیشتر:

با خیانت مجازی همسر چه کنم؟ | بررسی آسیب‌ها و علل خیانت مجازی

درک نظریۀ ترومای خیانت | افسردگی پس از خیانت همسر

ترومای خیانت برای اولین بار توسط روانشناس «جنیفر فرید» در سال ۱۹۹۱ به­ عنوان یک مفهوم معرفی شد. وی آن را به­ عنوان یک آسیب خاص توصیف کرد که در روابط اجتماعی کلیدی رخ می ­دهد که در آن فرد خیانت ­شده برای حمایت، نیاز به حفظ رابطه با خیانت­ کننده دارد.

تئوری ترومای خیانت نشان می‌دهد که آسیب در روابط دلبستگی، مانند روابط بین والدین و فرزند یا بین شرکای عاشقانه، می‌تواند باعث آسیب‌های پایدار شود. مردم اغلب به خیانت با کنار­ کشیدن از شخصی که به آن­ها خیانت کرده است، پاسخ می­دهند؛ اما وقتی برای برآوردن نیازهای خاصی به کسی وابسته هستید، این پاسخ ممکن است امکان­ پذیر نباشد؛ برای مثال، کودکان برای برآوردن نیازهای عاطفی همراه با غذا، سرپناه و نیازهای ایمنی، به والدین وابسته هستند.

به­ طور مشابه، فردی که خارج از رابطۀ خود فاقد منابع مالی یا اجتماعی است، ممکن است ترس داشته باشد که اعتراف به خیانت و ترک رابطه، امنیت او را به خطر بیندازد.

این ترس از عواقب بالقوۀ اعتراف به خیانت همسر، ممکن است فرد خیانت­ شده را وادار کند که افسردگی پس از خیانت را به خاک بسپارد. در نتیجه، ممکن است خیانت را به­ طور کامل پردازش نکند یا آن را به­ درستی به خاطر بسپارد، به­ خصوص اگر در دوران کودکی اتفاق بیفتد.

تجربه افسردگی پس از خیانت همسر
تجربه افسردگی پس از خیانت همسر

ارتباط با نظریۀ دلبستگی

اگرچه کارشناسان در اصل، مفهوم افسردگی پس از خیانت همسر را برای کودکانی که توسط مراقبین مورد استرس خیانت قرار گرفته­ اند، به کار می­ بردند، اما مشخص شد که این نوع تروما می‌تواند در روابط دیگر نیز رخ دهد.

بیایید یک قدم به اصول تئوری دلبستگی برگردیم (پس از همه، دلبستگی قبل از خیانت همسر است). اولین روابط دوران کودکی شما بسیار مهم است؛ زیرا زمینه را برای روابط بعدی فراهم می­ کند.

هنگامی که این پیوندها قوی و مطمئن باشند، راه را برای دلبستگی­ های ایمن در بزرگسالی هموار می­ کنند. از سوی دیگر، پیوندهای ناامن، اغلب منجر به روابط متزلزل یا مشکل می­شود.

پدر و مادری که کودکی را به دنیا می‌آورند، مسئولیت محافظت و مراقبت از آن کودک را بر عهده دارند. این مسئولیت یک توافق ناگفته بین والدین و فرزند را تشکیل می‌دهد.

کودک برای اولویت ­دادن به رفاه خود به والدین نگاه می­کند و معمولاً به­ طور کامل به والدین خود اعتماد دارد (تا زمانی که والدین او را ناامید کند).

در یک رابطۀ عاشقانه، ممکن است برای زنده ­ماندن نیازی به شریک زندگی خود نداشته باشید، اما احتمالاً برای عشق، حمایت عاطفی و همراهی، به او وابسته هستید.

این روابط همچنین بر توافقات استوار است (مرزهایی که رابطه را تعیین می­کنند؛ به­ عنوان مثال، شرکای یک رابطۀ تک­ همسری معمولاً درک مشترکی از آنچه خیانت را تعریف می­کند، دارند و توافق می­کنند که به یکدیگر اعتماد کنند تا خیانت نکنند).

علائم و نشانه­ های افسردگی پس از خیانت همسر

آسیب خیانت همسر می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی تأثیر بگذارد؛ اما تأثیرات خاص می­تواند بسته به نوع ضربه، متفاوت باشد. به خاطر داشته باشید که همۀ افراد، تروما را به یک شکل تجربه نمی­کنند.

ترومای دوران کودکی

اثرات افسردگی پس از خیانت همسر می­تواند مدت کوتاهی پس از ضربه ظاهر شود و تا بزرگسالی ادامه یابد.

علائم کلیدی آسیب‌های خیانت همسر عبارتند از:

 

  • مشکل در تشخیص، بیان یا مدیریت احساسات
  • اضطراب، افسردگی و سایر علائم سلامت روان
  • کابوس ­ها
  • درد فیزیکی یا ناراحتی معده
  • موارد وحشت­ زدگی
  • افکار خودکشی
  • مشکل در اعتماد­ کردن به دیگران
  • مسائل پیوست
  • اختلالات اشتها
  • مصرف مواد

کودکانی که استرس خیانت را تجربه می‌کنند نیز ممکن است در نهایت، برای اجتناب از خاطرات مورد سوء­ استفاده واقع­ شدن، از واقعیت جدا شوند.

اگر والدین تان نتوانند از شما محافظت کنند، این خیانت می­تواند آنقدر با آنچه انتظار دارید، مغایرت داشته باشد که در نهایت، برای حفظ وابستگی آن را مسدود کنید.

کور­ کردن خود از خیانت و ترس از خیانت­ های آینده، به شما کمک می‌کند تا در رابطه­ ای که فکر می­کنید نمی‌توانید از آن فرار کنید، زنده بمانید. توانایی شما برای «فراموش­ کردن» به یک مکانیسم مقابله تبدیل می­شود. با این حال، در حالی که تفکیک ممکن است به شما کمک کند تا با تروما کنار بیایید، می­تواند بر حافظه و احساستان تأثیر بگذارد.

تجربه افسردگی پس از خیانت همسر
تجربه افسردگی پس از خیانت همسر

ترومای خیانت

خیانت در یک رابطۀ عاشقانه معمولاً شکل خیانت به خود می­گیرد؛ اگرچه انواع دیگر خیانت، مانند خیانت مالی نیز می­تواند واکنش آسیب ­زا را برانگیزد.

کشف آسیب‌های خیانت اغلب منجر به موارد زیر می­شود:

  • از دست­ دادن عزت­نفس
  • بی­ حسی
  • خشم
  • احساس گناه پس از خیانت
  • مشکل در کنترل احساسات
  • افکار مزاحم در مورد جزئیات ماجرا
  • از دست ­دادن ایمان به دیگران
  • سوء­ظن و هوشیاری بیش از حد
  • افسردگی، اضطراب و سایر علائم سلامت روان
  • علائم فیزیکی، از جمله بی­ خوابی، درد و ناراحتی معده
  • کوری خیانت می­تواند در زمینۀ روابط عاشقانه نیز اتفاق بیفتد.

شاید شما دقیقاً برای زنده­ ماندن نیازی به شریک زندگی خود نداشته باشید، اما ممکن است به دلایلی مانند فرزندان، نداشتن گزینه یا نداشتن درآمد شخصی، همچنان احساس کنید که نمی­توانید آن را ترک کنید. روابط همچنین نیازهای مهم تعلق و ارتباط اجتماعی را برآورده می­کنند و یک خیانت می­تواند شما را متعجب کند که چگونه این نیازها را در آینده برآورده خواهید کرد.

به جای هوشیاری نسبت به نشانه­ های خیانت، ممکن است (اغلب ناخودآگاه) به­ منظور محافظت از رابطۀ خود و حفظ سلامت روان، سرنخ­ ها را نادیده بگیرید یا به آن توجه نکنید.

شروع فرایند بازیابی

پس از یک خیانت همسر در رابطۀ عاشقانه و تجربه افسردگی پس از خیانت، ممکن است خود را درگیر مسائل دائمی اعتماد و شک و تردید به خود کنید.

حتی اگر تصمیم بگیرید که به شریک زندگی خود فرصت دیگری بدهید، ممکن است ماه ­ها و حتی سال­ ها طول بکشد تا اعتماد مجدد با موفقیت شکل بگیرد. اگر با آسیب‌های دوران کودکی با جدا­ کردن یا جلوگیری از اتفاقات رخ­ داده مقابله کنید، خاطرات شما در نهایت دوباره زنده می‌شوند؛ به­ خصوص اگر اتفاق مشابهی رخ دهد که باعث بازگشت آن‌ها شود. مسدود ­کردن مجدد آن­ها ممکن است یک گزینه نباشد. حتی اگر بتوانید دوباره خاطرات خود را از بین ببرید، این به بهبودی شما کمک نمی ­کند. مسیر بهبودی ممکن است برای همه یکسان به نظر نرسد، اما این استراتژی ­ها می‌توانند به شما در برداشتن اولین قدم­ ها کمک کنند.

به جای اجتناب، تصدیق کنید

درمان افسردگی پس از خیانت همسر اغلب مستلزم این است که ابتدا با آنچه اتفاق افتاده است، کنار بیایید. وقتی به خیانت رسیدگی نمی‌کنید، آشفتگی شما می‌تواند به سایر بخش‌های زندگی‌تان سرایت کند. شما نمی­توانید آن را پاک کنید؛ بنابراین، مهم نیست که چقدر با دقت سعی می­کنید اتفاقات رخ­داده را سرکوب کنید.

ممکن است زمانی که با دوستانتان یا در حال مراقبت از فرزندانتان یا رانندگی به سمت محل کار هستید، آن خاطرات را تکرار کنید.

گرایش به آسیبی مانند خیانت، ممکن است خیلی دردناک به نظر برسد که حتی نمی­توان آن را در نظر گرفت. با این حال، در واقعیت، تصدیق آن به شما امکان می­دهد تا دلایل پشت آن را بررسی کنید که می­تواند به شروع روند بهبودی کمک کند.

تجربه افسردگی پس از خیانت همسر
تجربه افسردگی پس از خیانت همسر

به جای گرفتار­ شدن در یک چرخۀ بی‌وقفۀ شک و انتقاد از خود، می‌توانید با مسائل زمینه‌ای رابطه، مانند فقدان ارتباط یا صمیمیت کنار بیایید و راه‌هایی برای حل آن‌ها جست‌وجو کنید. توجه: این بدان معنا نیست که تقصیر خیانت متوجه شماست. انتخاب خیانت پاسخی ناسالم به مشکلات رابطه است.

پذیرش احساسات دشوار را تمرین کنید

بسیاری از احساسات ناخوشایند می­توانند در عواقب خیانت ظاهر شوند؛ معمولاً احساس تحقیر یا شرمساری وجود دارد. همچنین، ممکن است احساس خشم، انتقام، مریضی، اندوه یا افسردگی پس از خیانت داشته باشید.

به­ طور طبیعی، ممکن است در تلاش برای جلوگیری از این ناراحتی، با انکار یا تلاش برای جلوگیری از آنچه رخ داده است، باشید. اگرچه پنهان­ شدن از احساسات دردناک یا ناراحت­ کننده ممکن است آسان و بی­ خطر به نظر برسد، اما اجتناب از احساسات یا پوشاندن آن­ها می­تواند تنظیم آن­ها را دشوارتر کند. نام ­گذاری روی احساسات خاص (خشم، پشیمانی، غم، از دست ­دادن) می‌تواند به شما کمک کند تا به­ طور مؤثرتری در آن­ها پیمایش کنید.

تشخیص اینکه در افسردگی پس از خیانت دقیقاً با چه چیزی سر­و­کار دارید، می­تواند نشستن با آن احساسات را آسان­تر و کمتر ترسناک کند و به­ رامی، آگاهی شما را از آن­ها افزایش دهد.

آگاهی عاطفی بیشتر، به­ نوبۀ خود، می­تواند به شما کمک کند تا راهبردهایی را برای مقابلۀ مؤثرتر با این احساسات شروع کنید. افسردگی پس از خیانت موضوعی بسیار مهم است که باید به آن توجه کرد و راهی برای رهایی از آن یافت. آسیب­ های خیانت، عذاب ­وجدان بعد از خیانت و احساس گناه پس از خیانت، مواردی است که شما با آن­ها مقابله خواهید کرد. افسردگی پس از خیانت را جدی بگیرید.

دکتر صفایی مقدم روانشناس بالینی

خیانت