چرا افراد به ازدواج بنفش تن می‌دهند؟

چرا افراد به ازدواج بنفش تن می‌دهند؟

چرا افراد به ازدواج بنفش تن می‌دهند؟

چرا افراد به ازدواج بنفش تن می‌دهند
چرا افراد به ازدواج بنفش تن می‌دهند

Why do people marry purple

امروزه ازدواج‌ها رنگ‌های تازه‌ای مانند سفید، خاکستری، سیاه و بنفش به خود گرفته‌اند، اما همه این موارد در تمام جهان رواج ندارد؛ ممکن است یک کشور همه آن‌ها را به رسمیت بشناسد، اما کشور دیگری، تنها تعدادی از آن‌ها را به رسمیت قبول کند؛ به همین دلیل شما نمی‌توانید ازدواج سفید را به‌طور رسمی در ایران مشاهده کنید؛

دکتر صفایی مقدم
دکتر صفایی مقدم

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
تماس تلفنی و واتس اپ: ۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

زیرا این نوع ازدواج در ایران، خلاف قانون و شرع است. یکی از این رنگ‌ها که چند سالی است وارد ازدواج‌ها شده، رنگ بنفش است. ازدواج بنفش به گرایش خاصی تعلق ندارد و از آن برای پنهان‌کاری استفاده می‌کنند. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که چرا افراد به این ازدواج تن می‌دهند و هدف از این نوع ازدواج چیست.

این مقالات را از دست ندهید:

۹ مزیت مهم برای مراجعه واجب به مشاور خانواده

آیا مشاوره زوج درمانی لازم است؟

ضرورت مشاوره ازدواج و فواید آن

علت رواج ازدواج سفید در ایران چیست؟

ازدواج بنفش چیست؟

ازدواج بنفش را می‌توان زیرمجموعه‌ای از ازدواج مصلحتی دانست؛ زیرا هدف آن تنها پنهان‌کردن موضوعی است که طرفین با هم توافق می‌کنند.

طرفین در ازدواج بنفش ممکن است از لحاظ عاطفی یا جنسی باهم سازگار نباشند و گرایش‌های متفاوت داشته باشند؛ برای مثال ممکن است مرد به هم‌جنس خود علاقه داشته باشد و زن به جنس مخالف خود یا برعکس؛ در چنین شرایطی، ازدواج میان‌گرایشی صورت می‌گیرد که در آن دو طرف رابطه، از لحاظ جنسی باهم سازگاری ندارند. گاهی اوقات افراد در شرایطی قرار می‌گیرند که نمی‌خواهند دیگران به گرایش جنسی آن‌ها پی ببرند و سعی در پنهان کردن آن دارند.

در چنین مواقعی که ازدواج میان‌گرایشی به قصد پنهان کردن گرایش جنسی یکی از طرفین یا هر دوی آن‌ها صورت می‌گیرد، اصطلاح ازدواج بنفش را برای آن به کار می‌برند.

در سده اخیر، این ازدواج بین افراد مشهور با تمایلات هم‌جنسگرایانه، برای مخفی‌کردن ویژگی‌های شخصیتی خود رواج بیشتری داشته است. علاوه بر آن، افراد مختلف ممکن است به دلایلی مانند حفظ موقعیت شغلی، قرارندادن خود در معرض تحقیر، تبعیض یا مجازات، تن به ازدواج بنفش دهند.

انواع دیگر ازدواج

در کنار ازدواج بنفش، انواع دیگری از ازدواج نیز وجود دارد. درواقع همان‌طور که در ابتدا گفتیم، امروزه ازدواج رنگ‌های مختلفی به خود گرفته است که در ادامه به برخی از این موارد می‌پردازیم.

  • ازدواج مصلحتی

نوع دیگری از ازدواج، ازدواج مصلحتی است که در آن عشق و علاقه‌ای میان زوجین وجود ندارد. گاهی اوقات افراد به‌دلیل منفعت و سودی که برایشان وجود دارد، تصمیم به ازدواج مصلحتی می‌کنند.

  • ازدواج صوری

نوع دیگری از ازدواج که در آن عشق و علاقه‌ای میان زوجین وجود ندارد، ازدواج صوری است. درواقع هدف افراد از این نوع ازدواج، فرار از قانون یا دلایل دیگری مانند مهاجرت یا اقامت یا هر دلیل دیگری است.

  • ازدواج هم‌جنس‌گرایان

در سال‌های اخیر، روابط هم‌جنسگرایانه در سراسر جهان افزایش یافته است؛ از این‌رو برخی کشورها ازدواج هم‌جنسگرایان را به رسمیت شناخته‌اند و مشکلی با این نوع ازدواج ندارند.

این‌گونه ازدواج‌ها بیشتر در کشورهای جهان اول دیده می‌شود که بین دو مرد یا دو زن شکل می‌گیرد. جالب است بدانید افراد در این نوع ازدواج می‌توانند از فرزند نیز برخوردار شوند که این امر به‌وسیله لقاح مصنوعی صورت می‌گیرد.

علاوه بر آن، افرادی که این‌گونه ازدواج کرده‌اند، می‌توانند برای بچه‌دارشدن یک بچه را به‌عنوان فرزندخواندگی قبول کنند. این مدل از ازدواج در ایران وجود ندارد؛ زیرا به رسمیت شناخته نمی‌شود و دیدگاه‌های منفی بسیاری درباره آن وجود دارد.

  • ازدواج غیابی

در مراسم‌های عقد و ازدواجی که به‌طور معمول می‌بینید، دو نفر با عنوان‌های عروس و داماد در جایگاه حضور دارند، اما شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید در برخی از ازدواج‌ها، تنها عروس یا داماد حضور دارد و یکی از زوجین در مراسم ازدواج غایب است.

درواقع در این مدل از ازدواج، هنگامی که یکی از زوجین در مراسم حضور نداشته باشد، ازدواج به‌صورت غیابی و به وکالت شخص دیگری انجام می‌شود.

غایب‌بودن یکی از طرفین هنگام خواندن خطبه عقد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، مثل پسری که به سربازی رفته است یا به دلایلی مثل مهاجرت از کشور، شرایط حضور در مراسم را ندارد.

  • ازدواج کودکان

در برخی از ازدواج‌ها، یکی از طرفین به سن قانونی رسیده، اما طرف دیگر رابطه، هنوز زیر ۱۸ سال دارد. با وجود اینکه توصیه‌های فراوانی برای منع این‌گونه ازدواج‌ها وجود دارد، همچنان در میان برخی قوم‌ها، شاهد این ازدواج‌ها هستیم.

چرا افراد به ازدواج بنفش تن می‌دهند
چرا افراد به ازدواج بنفش تن می‌دهند

به این مدل ازدواج که یکی از زوجین یا گاهی اوقات هر دوی آن‌ها به سن قانونی نرسیده باشند، کودک‌همسری می‌گویند.

  • ازدواج با خود

سبک جدیدی از ازدواج‌ها که در دهه‌های اخیر شاهد آن بودیم، ازدواج شخص با خودش است. طرفداران این ازدواج معتقدند که فرد با انجام این کار و تعهد داشتن نسبت به خودش، درواقع نشان می‌دهد که بیشترین احترام را برای خود قائل است.

این ازدواج را با عنوان سولوگامی نیز می‌شناسند و آن را در کشورهایی مانند آمریکا، ژاپن، انگلیس، تایوان و … می‌توان مشاهده کرد.

  • ازدواج سفید

ازدواج سفید اولین بار در پی جنبش «آزادی زنان» به وجود آمد که هدف آن ایجاد تحول در نظام اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه آمریکا و ایجاد شرایط عادلانه و برابر برای زنان بود.

در این نوع ازدواج از مراحل قانونی برای ثبت ازدواج طی نمی‌شود و دور از تبعیت از رسوم و قوانین قضایی و تنها با توافق طرفین انجام می‌شود.

ازدواج سفید می‌تواند دلایل مختلفی مثل بدبودن شرایط اقتصادی برای ازدواج و رغبت‌نداشتن افراد برای ازدواج داشته باشد. در برخی موارد هم ممکن است طرفین به‌صورت توافقی تن به این ازدواج دهند تا قبل از ازدواج رسمی، شناخت کافی از یکدیگر پیدا کنند و با اطلاعات کامل از یکدیگر تن به ازدواج رسمی دهند.

این نوع ازدواج بیشتر در کشورهای غربی رواج دارد و در کشور ایران به‌دلیل قوانین اسلامی، این ازدواج منع شده و حرام محسوب می‌شود.

افرادی که این نوع ازدواج را انتخاب می‌کنند، ممکن است به‌دلیل شرایطی که دارند، آن را از دیگران یا تعدادی از آشنایان مخفی کنند. این امر معمولاً در کشورهایی صورت می‌گیرد که این ازدواج منع شده است.

تصمیم بر بچه‌دارشدن یا نشدن هم معضل دیگری است که افرادی که ازدواج سفید دارند، باید با آن دست و پنجه نرم کنند؛ زیرا در این نوع ازدواج، هیچ‌چیز به‌صورت رسمی و قانونی در شناسنامه طرفین ثبت نشده است.

 

دکتر پروانه صفایی مقدم کارشناس روانشناس

منابع

https://shokranehcc.com/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC/

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC_%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DB%8C

https://www.didarnews.ir/fa/news/2591/%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D8%AE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%D9%86%D9%81%D8%B4