علت رواج ازدواج سفید در ایران چیست؟

علت رواج ازدواج سفید در ایران چیست؟

علت رواج ازدواج سفید در ایران چیست؟

انسان‌ها در همه جوامع و زمینه‌ها ممکن است از یکدیگر الگوبرداری کنند. این موضوع هیچ اشکالی ندارد و این نوع الگوبرداری در زمینه‌های اقتصادی، علمی و هنری بد نیست و گاهی اوقات ممکن است بسیار مفید باشد؛ برای مثال ممکن است کشوری با الگوبرداری از ساختار اقتصادی کشوری دیگر، هم از آن استفاده کرده و هم اشکالات آن را برطرف کند.

همچنان که این الگوبرداری‌ها بارها در زمینه‌های علمی و تجربی رخ می‌دهد و دانشمندان سراسر جهان برای هر موضوعی از بهترین الگو و نظریه موجود در آن زمان استفاده کرده و در ادامه آن را تکمیل و اشتباهات آن را رفع می‌کنند.

علت رواج ازدواج سفید در ایران چیست؟
علت رواج ازدواج سفید در ایران چیست؟

الگوبرداری در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی قدری متفاوت است. اگر الگوی استنباط‌شده ما با عقاید شرعی و مذهبی یا زیرساخت‌های حقوقی و قانونی ما تناسب نداشته باشد، بسیار آسیب‌زاست و به یک معضل اجتماعی بزرگ تبدیل می‌شود؛ اتفاقی که برای پدیده «ازدواج سفید» در ایران رخ داده است.

دکتر صفایی مقدم
دکتر صفایی مقدم

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
تماس تلفنی و واتس اپ: ۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

در این نوشتار به بررسی این نوع ازدواج و این موضوع پرداخته‌ایم که معنای ازدواج سفید چیست و چه عواملی سبب شده تا روز به روز به محبوبیت این پدیده آسیب‌زا افزوده شود؟

ازدواج سفید چیست؟

ازدواج سفید (White Marriage) به نوعی ازدواج گفته می‌شود که در آن زن و مرد بدون هیچ‌گونه ثبت سند رسمی، با یکدیگر زیر یک سقف زندگی می‌کنند. این فرهنگ که البته نمی‌توان اسم ازدواج را روی آن گذاشت و واژه «هم‌باشی» برای آن مناسب‌تر است، نتیجه الگوبرداری از فرهنگ غربی است.

ازدواج سفید در کشورهای غربی به‌ویژه انگلستان، فرانسه، آمریکا و آلمان به این صورت است که زن و مرد پیش از ازدواج رسمی، چند سالی را بدون هیچ‌گونه ثبت سند رسمی با یکدیگر زیر یک سقف زندگی کرده و درنهایت تصمیم‌گیری می‌کنند.

این پدیده در این کشورها کاملاً مرسوم است و با فرهنگشان همخوانی کامل دارد. همچنین واژه ازدواج سفید در این کشورها به معنای نوعی ازدواج قانونی است که به دلایل مختلف از جمله شرط یکی از طرفین یا مهاجرت، روابط جنسی در آن وجود ندارد.

ازدواج سفید در ایران دقیقاً برخلاف معنای واقعی آن است؛ یعنی در آن رابطه جنسی کامل بین زن و مرد برقرار می‌شود و گاهی ممکن است فرزندی هم به وجود آید که براساس آموزه‌های شرعی و قوانین ما، این فرزند پذیرفته نیست.

علت رواج ازدواج سفید در ایران چیست؟

علل رواج ازدواج سفید

دلایل پذیرفتنی و ناپذیرفتنی بسیاری وجود دارد که جوانان را به سمت این‌گونه ازدواج‌ها سوق می‌دهد. جوانی که برای ازدواج موانع متعددی را مقابل خود می‌بیند، از مشکلات اقتصادی و سخت‌گیری خانواده‌ها گرفته تا ضعیف‌بودن باورهای دینی و اخلاقی از جایی به بعد ناگزیر به سمت این‌گونه روابط کشیده می‌شود. برخی از این موانع عبارت‌اند از:

  • سخت‌گیری خانواده‌ها: خانواده‌هایی که حساسیت‌های فراوانی درباره هزینه‌های ازدواج و مراسم و بالابودن مهریه دارند و به این دلایل مانع ازدواج فرزند خود می‌شوند، می‌توانند فرزندان خود را به سمت این‌گونه از روابط سوق دهند.
  • هزینه‌های سرسام‌آور زندگی مشترک: اگر دولت برای ازدواج آسان و بهبود وضعیت معیشتی مردم به‌ویژه جوانان که در آستانه تشکیل زندگی خود قرار دارند، اقدامی نکند، باید هم منتظر بروز چنین معضلاتی در جامعه باشیم. همچنین وقتی افراد با این نوع رابطه، هیچ‌گونه تعهد مالی از قبیل نفقه در قبال شریک خود ندارند، به برقراری این رابطه ترغیب می‌شوند.
  • آمار بالای طلاق و پروسه سخت آن: با توجه به اینکه طلاق هنوز هم در کشور ما تابو محسوب می‌شود، اگر زوجین با بروز اختلافات فرهنگی، اقتصادی یا جنسی تصمیم به جدایی بگیرند، باید جدا از طی‌کردن پروسه‌های پیچیده دادرسی، هزینه‌های مالی و روانی زیادی را نیز متحمل شوند؛ بنابراین برخی جوانان با ابراز نگرانی درباره آمار بالای طلاق در جامعه این نوع ازدواج را برای شناخت بیشتر انتخاب می‌کنند.
  • مسئولیت‌پذیرنبودن یکی از طرفین و مشکلات شخصیتی: برخی افراد به دلیل نداشتن بلوغ عاطفی لازم برای تشکیل یک زندگی مشترک یا به دلایلی دیگر، از پذیرفتن مسئولیت کارهای خود سر باز می‌زنند و به همین دلیل ازدواج سفید را در مقایسه با ازدواج قانونی برای خود مناسب‌تر می‌بینند.
  • اعتقادنداشتن به مسئله ازدواج: متأسفانه وجود نقصان در ریشه تفکرات برخی جوان‌ها و نبود مرجع و مشاور مناسب برای پاسخ‌گویی به آن، سبب شده است تا بسیاری از جوانان مسئله ازدواج را چه از منظر حقوقی و چه از منظر شرعی، موضوعی بیهوده قلمداد کنند و به رفع نیازهای عاطفی و جنسی خود در بستر ازدواج سفید تمایل داشته باشند.
  • بالارفتن سن ازدواج: بهتر است ازدواج و تشکیل خانواده در یک دوره زمانی صورت بگیرد. افزایش سن ازدواج جوانان در صورتی که از خویشتن‌داری برخوردار نباشند، سبب می‌شود زمینه‌های انحراف و هدایت روابط عاطفی و جنسی جوانان در بستر ازدواج سفید شکل بگیرد.
علت رواج ازدواج سفید در ایران چیست؟
علت رواج ازدواج سفید در ایران چیست؟

معایب پدیده ازدواج سفید

همان‌گونه که گفتیم این نوع رابطه، هیچ سنخیتی با فرهنگ خانواده‌های اصیل ایرانی و مذهب و شریعت ما ندارد؛ بنابراین با تشکیل این رابطه باید پیامدهای آن را نیز در نظر بگیریم که تعدادی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • نداشتن تعهد و وفاداری

هر چقدر طرفین تعهدات اخلاقی به یکدیگر داشته باشند، اما باز هم امکان بر هم زدن آن از سوی یکی از آن‌ها وجود خواهد داشت.

  • خیانت جنسی زوجین به یکدیگر
  • بروز مشکل در روابط خانوادگی
  • عدم پذیرش و حمایت مالی و عاطفی از سوی خانواده‌ها
  • نقص در ستون‌های خانواده ایرانی

-از آنجا که تعبیر درستی از این رابطه در جامعه ایرانی وجود ندارد و راهی برای ارضای تمایلات جنسی است، این کار سبب توسعه فساد و فحشا می‌شود.

  • نقصان در پایه‌های خانواده ایرانی
  • نبود هیچ ماده قانونی برای این نوع ارتباط

برخلاف فرهنگ غربی که در آن ازدواج سفید اعلام می‌شود و افراد می‌توانند از مزایای قانونی برخوردار شوند، در ایران هیچ ماده قانونی برای این ازدواج وجود ندارد.

  • راهکار رهایی از ازدواج سفید

با بررسی این پدیده اجتماعی و تبعات آن باید دانست که این موضوع ممکن است دامن‌گیر هر خانواده‌ای بشود. اگر فرزندتان ازدواج سفید کرده، پیش از هر عکس‌العملی آرامش خود را حفظ کنید و با رفتار غیراصولی او را جسورتر نکنید و برای حل این مشکل، با مشاور در ارتباط باشید.

دیگر عوامل:

ازدواج سفید به معنای ازدواج بدون مراسم رسمی و ثبتی است که در آن زوجین بدون تشکیل قرارداد ازدواجی و بدون حضور در دفتر ثبت احوال ازدواج می‌کنند. علت رواج ازدواج سفید در ایران می‌تواند به عوامل مختلفی نسبت داده شود:

  1. محدودیت‌های قانونی: در برخی موارد، شرایط قانونی برای ازدواج می‌تواند پیچیده و سخت باشد. برخی افراد ممکن است به دلایلی مانند مشکلات مالی، محدودیت‌های خانوادگی یا مسائل قانونی نتوانند شرایط لازم برای ازدواج رسمی را فراهم کنند. در نتیجه، ازدواج سفید به عنوان یک راه برای ازدواج بدونعایت الزامات قانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. مسائل اقتصادی: مشکلات مالی و نابرابری درآمدی می‌تواند عاملی برای رواج ازدواج سفید باشد. برخی افراد به دلیل ناتوانی در تأمینزینه‌های مربوط به مراسم عروسی و هزینه‌های ثبت احوال، ترجیح می‌دهند ازدواج سفید را انتخاب کنند.
  3. فرهنگ و جامعه: در برخی موارد، فرهنگ و جامعه می‌تواند تأثیرگذار باشد. برخی افراد ممکن است به دلایل فرهنگی، اجتماعی یا خانوادگی اززدواج رسمی و مراسم عروسی‌های بزرگ خودداری کنند و ترجیح دهند رابطه زناشویی خود را به صورت ساده و بدون مراسم رسمی برقرار کنند.
  4. آزادی شخصی: برخی افراد ممکن است به دلایل شخصی و آزادی فردی، از ازدواج رسمی خودداری کنند. آنها ممکن است باور داشته باشند که ازدواج رسمی و مراسم عروسیی‌تواند محدودیت‌هایی برای آزادی شخصی و استقلال زندگی به وجود آورد و ازدواج سفید را به عنوان یک راه برای حفظ آزادی خود می دانند
مطالب زیر برای مطالعه توصیه می شود:

منابع:

ازدواج سفید

خبرگزاری دانشجو

ایسنا

یاسا

فرهنگ تفاهم