چرا خیانت زیاد شده؟ + دلایل اصلی رواج خیانت در خانواده چیست؟

چرا خیانت زیاد شده؟ + دلایل اصلی رواج خیانت در خانواده چیست؟

چرا خیانت زیاد شده؟ + دلایل اصلی رواج خیانت در خانواده چیست؟

رواج خیانت در خانواده
رواج خیانت در خانواده

دکتر پروانه صفایی مقدم روانشناس بالینی

Why has betrayal increased? + What are the main reasons for the prevalence of infidelity in the family

دلایل زیادشدن خیانت | دلایل اصلی رواج خیانت در خانواده چیست؟

برای اینکه به این سؤال پاسخ بدهیم، ابتدا باید ببینیم مفهوم خیانت چیست؟ ممکن است فکر کنید این مقوله بسیار ساده است و تعریف عمومی و یکسانی دارد، اما باید بدانید آنچه به‌عنوان برداشت عموم از این پدیده مطرح می‌شود، تصویری کلی به دست می‌دهد. زمانی که به مصداق‌های آن در جامعه نگاه می‌کنیم، این بحران تعاریف مختلفی دارد و از سمت هر شخص حدودی برای آن تعیین می‌شود؛ برای مثال ممکن است شخصی اعتقاد داشته باشد رابطه دوستانه و صحبت‌کردن خیانت محسوب می‌شود و شخص دیگری خیانت را تنها در رابطه جنسی خلاصه می‌کند، اما برداشت، عمق و نوع خیانت متفاوت است و به همین دلیل باید ملاک روشنی برای خیانت وجود داشته باشد و همچنین دلایل خیانت در خانواده بررسی شود تا بتوان شناخت دقیق‌تری از آن داشت. در این مقاله قصد داریم به بیان تمامی این موارد بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

رواج خیانت در خانواده
رواج خیانت در خانواده

بیشتر بدانید:

تجربه افسردگی پس از خیانت همسر

تعریف خیانت – رواج خیانت در خانواده

ممکن است در طول روابط عاطفی یا زناشویی، گاهی احساسات کم‌رنگ شوند یا به‌دلیل مشکلاتی که وجود دارد، طرفین جایگزین‌های نامناسبی برای پرکردن خلأهای عاطفی خود پیدا کنند. در چنین شرایطی ممکن است افرادی که از نظر احساسی یا جنسی خیانت کرده‌اند، این مسئله را انکار کنند یا بخواهند به شیوه دیگری ماجرا را بیان کنند. به‌طورکلی خیانت محدوده مشخصی دارد و زمانی که روابط سرد می‌شود، بستر آن بیش از هر زمان دیگری فراهم خواهد بود؛ یعنی زمانی که افراد در خانواده به امنیت و رضایتی که نیاز دارند، نرسند، ممکن است راه‌های مخربی را انتخاب کنند که یکی از آن‌ها خیانت است؛ یعنی افراد برخلاف تعهدی که به یک رابطه دارند، شخص سومی را وارد روابط عاطفی یا جنسی خود می‌کنند؛ با این حال تنها دلیل خیانت این نیست و شامل موارد مختلفی می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

علل افزایش خیانت در زندگی زناشویی

روابط زناشویی اهمیت بسیاری دارند. در این شرایط نوعی تعهد بین طرفین برقرار می‌گردد که سبب می‌شود وظایفی در قبال یکدیگر و رابطه داشته باشند. این روابط جنبه‌های مختلفی دارند که برطرف‌کردن نیازهای روحی و جسمی تا همراهی افراد در شرایط مختلف را شامل می‌شود. با وجود این ممکن است به دلایل مختلف یکی از طرفین یا هر دوی آن‌ها این تعهدات را زیر پا بگذارند و به‌نوعی مرتکب خیانت شوند. خیانت در روابط زناشویی امروزی زیاد شده است و این امر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که با شناخت آن‌ها می‌توان با آگاهی بیشتر و جلوگیری از انواع خلأها، کنترل بیشتری بر روابط داشت. گفتنی است دلایل خیانت می‌تواند بسیار گسترده و مختلف باشد.

رواج خیانت در خانواده

انتقام

یکی از دلایل خیانت که در بسیاری از افراد دیده می‌شود، انتقا‌م‌گرفتن است. معمولاً در چنین مواردی یکی از افراد خیانت دیده است یا به هر دلیل دیگری اقدام به خیانت می‌کند تا از همسر خود انتقام بگیرد و دردی را که خود کشیده‌ است، به طرف مقابل نیز انتقال دهد. بسیاری از این رفتارها بیشتر از روی خشم انجام می‌شود و واکنشی آنی است؛ با این حال بعضی از افراد زمانی که خیانت می‌بینند، چنین واکنشی نشان می‌دهند، اما با این کار نه‌تنها شرایط را بدتر از قبل می‌کنند، بلکه خودشان نیز دچار احساسات متناقض می‌شوند.

رواج خیانت در خانواده
رواج خیانت در خانواده

رضایت‌نداشتن از روابط جنسی

یکی از مطالب بسیار مهمی که در روابط زناشویی وجود دارد و تأثیر فراوانی بر رضایت از روابط می‌گذارد، رابطه جنسی است. رابطه جنسی هم برای مردان و هم زنان مسئله تأثیرگذاری محسوب می‌شود و نیازی است که باید طی زندگی مشترک در کنار تمامی مسائل به آن پاسخ داده شود؛ به همین دلیل تأمین‌نشدن این نیازها می‌تواند بهانه یا موقعیتی برای خیانت محسوب شود؛ یعنی برخی افراد دلیل خیانت خود را رضایت‌نداشتن از رابطه جنسی در زندگی مشترک می‌دانند.

رواج خیانت در خانواده

کمبودهای عاطفی

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که سبب می‌شود افراد احساس نقص در روابط کنند و به خیانت روی بیاورند، کمبودهای عاطفی در زندگی است. محبت و صمیمیت ارکان مهم هر رابطه‌ای هستند که افراد به آن اهمیت بسیاری می‌دهند و حتی با گذشت زمان متوجه می‌شوند این نیاز بسیار تأثیرگذارتر از جنبه‌های دیگر خواهد بود. چنانچه شخص محبت کافی و لازم را دریافت نکند، رابطه رو به سردی می‌رود و ممکن است بخواهد این محبت را با دیگری جبران کند و با خیانت سعی می‌کند این جای خالی را از بین ببرد؛ با این حال چنین عقیده‌ای در این باره اشتباه است و تنها بار مشکلات را سنگین‌تر خواهد کرد.

تغییر

بسیاری از افراد زمانی که از روند معمول زندگی خود خسته می‌شوند، به‌دنبال راه‌هایی برای کشف تجربه‌های تازه هستند؛ به همین دلیل ممکن است افراد این تجربه‌های تازه را در روابط جدید جست‌وجو کنند و گمان کنند آشنایی و برقراری روابط با فردی تازه می‌تواند زندگی‌ آن‌ها را دگرگون کند و اوقات بهتری برایشان رقم بزند. با این حال این تصور نیز اشتباه است و این تنوع‌طلبی تنها سردرگمی بیشتری را با خود به همراه خواهد داشت. رواج خیانت در خانواده

 فقر و فشار اقتصادی

فقر و فشار اقتصادی نیز می‌تواند از دلایل خیانت محسوب شود. زمانی که فرد در خانه همسرش احساس رفاه نکند و بسیاری از انتظارات او برآورده نشود، ممکن است سرخورده شود و دست به نوعی اشتباه بزند تا بتواند خلأ‌های ایجادشده برای خود را پر کند؛ یعنی ممکن است با شخصی ارتباط برقرار کند تا از شرایط موجود به‌طور موقت خارج شود یا بخواهد چیزی را که حق خودش می‌دانسته است از این طریق به دست بیاورد. تمامی این رفتارها غیرمنطقی و به‌دلیل کمبود هستند که به نتایجی مخرب می‌انجامند.

خیانت