آیا خیانت قابل جبران است؟ پنج راهکار مؤثر برای جبران خیانت

آیا خیانت قابل جبران است؟ پنج راهکار مؤثر برای جبران خیانت

آیا خیانت قابل جبران است؟ پنج راهکار مؤثر برای جبران خیانت

Is betrayal repayable? Five effective ways to compensate for betrayal

آیا خیانت قابل جبران است؟ پنج راهکار مؤثر برای جبران خیانت
آیا خیانت قابل جبران است؟ پنج راهکار مؤثر برای جبران خیانت

وقتی حرف از خیانت پیش می‌آید، بی‌اختیار همه به خیانت بین زن‌ و شوهر فکر می‌کنند. خیانت در هر رابطه‌ای ممکن است رخ دهد.

خیانت به معنی عدم وفاداری است؛ بنابراین، در رابطۀ کاری و شراکت یا دوستی‌های معمولی هم می­تواند رخ ‌دهد. البته خیانت بین زن و شوهر، متداول­ ترین و دردناک‌ترین نوع خیانت است و اثرات نامطلوبی در طرف مقابل دارد و همچنین، یکی از اشتباهات بزرگ در زندگی زناشویی محسوب می­شود.

این معمولاً به معنای درگیر­شدن در روابط جنسی یا عاشقانه با شخصی غیر از همسر شرعی، شکستن تعهد یا قول در عمل است.

هر مورد خیانت متفاوت است و نیاز متفاوتی را برآورده می­کند. باید بدانید اگر فردی از خیانت خود پشیمان باشد، می‌تواند با انجام کارهایی درصدد جبران خیانت خود بر­آید و گذشته‌ را جبران کند.

خیانت یک اتفاق سخت و دردناک در زندگی زناشویی هر فردی است. ممکن است این درد و رنج برای فردی که خیانت کرده است، بیشتر از فردی باشد که مورد خیانت قرار گرفته است و فرد احساسات ناخوشایند و ندامت عمیقی را در وجود خود حس کند و به ­راستی درصدد جبران خیانت خود باشد.

برای رهایی از این احساسات ناخوشایند و ندامت، باید بتوانید حتماً خیانت خود را جبران کنید.

برای مطالعه بیشتر:

آیا سکوت در برابر خیانت درست است؟

خیانت و نحوۀ جبران آن

اگر در گذشته به همسر خود خیانت کرده‌اید و حالا احساس پشیمانی دارید و تصمیم دارید آن را جبران کنید، با انجام کارهای خاصی می‌توانید این کار را انجام دهید.

آیا خیانت قابل جبران است؟ پنج راهکار مؤثر برای جبران خیانت
آیا خیانت قابل جبران است؟ پنج راهکار مؤثر برای جبران خیانت

پنج راهکار مؤثر برای جبران خیانت در اینجا ذکر شده است که کمک می‌کند شما دوباره اعتماد همسر خود را به دست آورید و رابطۀ زناشویی خود را پس از خیانت بهبود ببخشید.

۱. خیانت خود را تکرار نکنید

این راهکار جبران خیانت در ابتدا کار آسانی به نظر می‌رسد. در واقع، پایان ­دادن هر رابطه‌ای برای همیشه کار مشکلی است؛ اما اگر واقعاً می‌خواهید ازدواج خود را حفظ کنید، باید بی‌وفایی و رابطۀ خارج از ازدواج خود را تمام کنید و هیچ­گونه ارتباطی با نفر سوم نداشته باشید.

۲. دروغ­ گفتن ممنوع

یکی دیگر از راهکارهای مهم برای جبران خیانت، صداقت و درستی در عمل و حرف است. برای بهبود رابطۀ خود با همسرتان، باید از آوردن بهانه و دلیل برای خیانت، خودداری کنید و درصدد توجیه برای اشتباه خود نباشید.

ممکن است عوامل و مشکلات زیادی شما را به سمت خیانت سوق دهد، اما تصمیم نهایی با شماست و هیچ توجیهی برای خیانت وجود ندارد. با داشتن صداقت می‌توانید رابطۀ خود با همسرتان را محکم‌تر کنید.

۳.  همسرتان و نفر سوم را مقایسه نکنید

این احتمال وجود دارد که شما، همسرتان و نفر سوم را از نظر جذابیت و کیفیت رابطۀ جنسی مقایسه کنید. این کار شما، رابطۀ زناشویی ­تان را مختل می‌کند.

برای جبران خیانت بهتر است هیچ مقایسه‌ای نداشته باشید و اگر همسرتان سؤالاتی از کیفیت رابطۀ شما با فرد مورد­نظر پرسید، با صداقت از او بخواهید که دانستن این موارد هیچ کمکی به بهبود رابطۀ زناشویی شما نمی‌کند.

۴. مسئولیت­ پذیر­ بودن

اگر قصد دارید خیانتتان را جبران کنید، نباید همسر خود را ملامت کنید که باعث خیانت شما شده است.

شما می‌توانستید به ازدواج خود پایان دهید و رابطۀ جدید خود را شروع کنید. پس با مسئولیت‌پذیری و قبول اشتباهات خود، از همسرتان عذرخواهی کنید و هیچ کس دیگر را در این کار مقصر ندانید.

۵. به وعده ­های خود پایبند بمانید و خوش ­قول باشید

یکی از راهکارهای مهم و مؤثر برای جبران خیانت، خوش­ قول ­بودن است؛ سعی کنید حتی در مسائل ریز و کوچک نیز به قول خود وفادار بمانید.

رعایت این نکات، کم‌کم دل همسرتان را نرم می‌کند و اعتماد از دست ­رفته را جبران می‌کند. هنگامی که همسرتان ببیند شما به همۀ وعده‌های خود وفادار هستید، تعهد شما به ازدواجتان را نیز باور خواهد کرد.

آیا خیانت قابل جبران است؟ پنج راهکار مؤثر برای جبران خیانت
آیا خیانت قابل جبران است؟ پنج راهکار مؤثر برای جبران خیانت

جبران خیانت طول می‌کشد

در طول مدتی که شما درصدد جبران خیانت خود هستید، باید برای بعضی از رفتارهای تند و گزنده آماده باشید. در این دوره ممکن است گفتگوهای دردناکی را با همسرتان داشته باشید.

پس صبور باشید و اجازه دهید همسرتان خود را خالی کند و راحت گفتگو کند. این دوره ممکن است یک سال طول بکشد.

برای نتیجۀ بهتر، می‌توانید از مشاورۀ دوستان و روانشناسان کمک بگیرید تا این دوره‌ به ­آسانی برایتان طی شود. به خاطر داشته باشید احیای رابطه و جبران خیانت، کار آسانی نیست.

اگر شما واقعاً قصد دارید رابطۀ زناشویی خود را حفظ کنید، این سختی‌ها را باید تحمل کنید.

از آن­جایی که بعد از خیانت، اعتماد همسرتان به شما از دست رفته است، اجازه ندهید نکتۀ مبهم و سرپوشیده‌ای در زندگی و رابطۀ شما وجود داشته باشد.

همسرتان را از کارها و رفت ­و ­‌آمدهای خود مطلع سازید. عدم اعتماد همسرتان بعد از خیانت، امری عادی است. با درک رفتار همسرتان و احترام به او، تمام تلاش خود را برای جبران خیانت انجام دهید.

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره کردیم، مهم‌ترین عامل در جبران خیانت، جلوگیری از خیانت مجدد و دروغ و بعد از آن، کسب دوبارۀ اعتماد همسر با صبر و حوصلۀ تمام است.

بهتر است بدانید اگر شما و همسرتان در زندگی زناشویی خود با مشکل روبرو هستید، رضایتی از ازدواج خود ندارید یا از نظر عاطفی با همسرتان مشکل دارید، خیانت هیچ کمکی به شما نمی‌کند و حتی اوضاع را بدتر از قبل می‌کند. شاید در ابتدا، خیانت به شما احساس خوبی دهد، اما در بلندمدت نتیجۀ خوبی ندارد.

اقدام برای جبران خیانت، کاری مشکل و شجاعانه است. گاهی اوقات، فردی که خیانت کرده است، تمام تلاش خود را برای جبران خیانت خود انجام می‌دهد، اما ازدواج آن‌ها پایدار نمی‌ماند و منجر به جدایی و طلاق می‌شود.

همه قبول داریم که خیانت، خطایی است که نتایج و آسیب‌های شدیدی به همراه دارد؛ اما واقعیت این است که هر انسانی ممکن است خطا کند و بعد از پشیمانی، درصدد جبران اشتباه خود برآید.

در این شرایط، بهتر است فرد خیانت­ کننده، وقت بیشتری را با همسر خود بگذراند و به هر ترتیبی، دل او را به دست آورد. در این مدت باید صبور بود تا به ­تدریج، پایه‌های زندگی مشترک مستحکم شود. 

 

مطالب زیر برای مطالعه توصیه می شود:

به جای شکایت درخواستت را بگو-نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس

گفتگوی همسران

 

توسط : دکتر پروانه صفایی مقدم ، دکتر روانشناس ، روانشناس خوب

دکتر پروانه صفایی مقدم ، روانشناس خوب زن ، بهترین دکتر روانشناس