با خیانت مجازی همسرم چه کنم؟ | بررسی آسیب‌ها و علل خیانت مجازی

با خیانت مجازی همسرم چه کنم؟ | بررسی آسیب‌ها و علل خیانت مجازی

با خیانت مجازی همسرم چه کنم؟ | بررسی آسیب‌ها و علل خیانت مجازی

شناخت و آگاهی از عوامل خطر و علت خیانت مجازی می‌تواند در پیشگیری از رابطه‌های خارج از زندگی زناشویی مؤثر باشد و به حفظ بنیان خانواده کمک کند.

دکتر صفایی مقدم
دکتر صفایی مقدم

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.

تماس و واتس اپ: ۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

در زمان‌های گذشته خیانت به‌آسانی امروز شکل نمی‌گرفت، اما در حال حاضر با ظهور تلفن، اینترنت و بسیاری از پدیده‌های دیگر بستر رابطه‌های فرازناشویی بیش‌ازپیش هموار شده است. البته این موضوع به این معنا نیست که در گذشته خیانت اصلاً وجود نداشته است؛ این موضوع همواره به‌عنوان یکی از آسیب‌های زندگی زوجین وجود داشته، اما با گسترش ارتباطات و راحت‌شدن این امر، این آسیب رشد بیشتری یافته است.

در ابتدا باید خیانت را معنا کنیم و بدانیم آیا هر ارتباطی خیانت محسوب می‌شود؟ آیا هر نوع ارتباطی با جنس مخالف خود به غیر از همسر می‌تواند برای زندگی ما آسیب‌زا باشد و این امر ممکن است چه پیامدهایی گریبان‌گیر ما شود؟

با خیانت مجازی همسر چه کنم؟ | بررسی آسیب‌ها و علل خیانت مجازی
با خیانت مجازی همسر چه کنم؟ | بررسی آسیب‌ها و علل خیانت مجازی

سوالاتی از قبیل : خیانت مجازی زن، نشانه های خیانت در فضای مجازی، دوستی مجازی متاهلین،

با خیانت شوهرم چه کنم، خیانت در واتساپ، ارتباط همسرم با نامحرم، خیانت شوهر در فضای مجازی
خیانت آنلاین

خیانت اینترنتی

خیانت زن در فضای مجازی

خیانت در فضای مجازی

خیانت مجازی شوهر

خیانت

خیانت به رابطه‌ای ثانویه گفته می‌شود که طی آن فرد ممکن است وابستگی جسمی یا عاطفی به فرد دیگری غیر از همسر خود داشته باشد؛ بنابراین به‌طور معمول خیانت یا جنسی است یا عاطفی که در ادامه به شرح آن‌ها مفصل‌تر می‌پردازیم.

  • خیانت جنسی: این نوع خیانت زمانی به وجود می‌آید که دو فرد خارج از چارچوب ازدواج با یکدیگر رابطه جنسی برقرار می‌کنند؛ درحالی‌که هیچ نوع صمیمیت یا وابستگی عمیق عاطفی میان آن‌ها وجود ندارد. در این بین گاهی ممکن است این رابطه‌های سطحی تنها با برقراری رابطه جنسی به مدت یک شب خاتمه بیابد. بسیاری از افراد پس از ازدواج به تک‌همسری و انحصار جنسی اعتقاد دارند و به این موضوع پایبندند، اما برخی دیگر به شریک زندگی خود متعهد نیستند و به رابطه‌های خارج از رابطه زناشویی خود که یکی از مصداق‌های آن برقراری رابطه جنسی است، روی می‌آورند. هرچند خیانت، خیانت است، اما این نوع از آن در مقایسه با انواع دیگر می‌تواند پیامدهای مخرب بیشتری داشته باشد. گاهی ممکن است شریک زندگی فرد خیانت‌کار با فهمیدن این رابطه، اعتماد ازدست‌رفته‌اش هرگز ترمیم نشود یا دچار تخریب عزت‌نفس و آسیب‌های روحی و روانی متعددی شود.
  • خیانت عاطفی: گاهی چون شریک خیانت‌کار که به این نوع رابطه‌ها دچار شده، ممکن است با فرد مقابل خود رابطه جنسی نداشته است، توجیه می‌کند که رابطه‌اش خیانت محسوب نمی‌شود، اما این نوع رابطه هم دقیقاً مصداق خیانت است. خیانت عاطفی و شیفتگی و علاقه بیش‌ازحد به کسی غیر از همسر خود سبب می‌شود فرد به زندگی زناشویی و روابط شخصی خود بی‌توجه شود و این علاقه را در اولویت خود قرار دهد. گاهی اوقات در این نوع رابطه فرازناشویی، فرد پا را از حد فراتر می‌گذارد و مشکلات زندگی یا حتی مشکلات جنسی و اخلاقی همسرش را برای فرد دیگری شرح می‌دهد.
  • خیانت مجازی

همان‌طور که اشاره شد، با گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه در سال‌های اخیر آمار خیانت به همسر رشد چشمگیری داشته است. تهاجم فرهنگی، استفاده نادرست از شبکه‌های اجتماعی، نبود تعهدات اخلاقی، تربیت نادرست خانوادگی، مشکلات اقتصادی و کم‌رنگ‌شدن باورها و ارزش‌های اخلاقی و دینی می‌توانند زمینه‌های بروز خیانت را فراهم کنند.

با خیانت مجازی همسر چه کنم؟ | بررسی آسیب‌ها و علل خیانت مجازی
با خیانت مجازی همسر چه کنم؟ | بررسی آسیب‌ها و علل خیانت مجازی

خیانت مجازی که به آن سایبرکس نیز گفته می‌شود، نوعی رابطه عاطفی است که در آن افراد بدون تماس در دنیای واقعی درگیر روابط عاطفی یا جنسی می‌شوند. درحقیقت ممکن است در این نوع رابطه، طرفین حتی برای یک‌بار صدای یکدیگر را نشنیده باشند یا از نزدیک همدیگر را ندیده باشند.

خیانت آنلاین که ممکن است ابتدا تنها از روی سرگرمی یا صرفاً درد دل ساده با فردی غریبه آغاز شود، در ادامه می‌تواند به وابستگی‌های شدید عاطفی یا اعتیاد به سکس آنلاین بینجامد.

درواقع هم خیانت جنسی و هم خیانت عاطفی می‌تواند در بستر مجازی رخ دهد که هیچ‌گونه تفاوتی با این خیانت‌ها در دنیای واقعی ندارد. این روابط ابتدا تنها به شکل پیام و تماس است، اما در ادامه می‌تواند به دنیای واقعی نیز کشیده شود، اما باید دانست چه عواملی می‌تواند سبب بروز این خیانت‌ها شود و در چه صورت زندگی زوجین متحمل این آسیب می‌شود؟

با خیانت مجازی همسر چه کنم؟ | بررسی آسیب‌ها و علل خیانت مجازی
با خیانت مجازی همسر چه کنم؟ | بررسی آسیب‌ها و علل خیانت مجازی

دلایل بروز خیانت در فضای مجازی

ممکن است دلایل متفاوتی برای شروع رابطه‌ای موازی با رابطه زناشویی در فضای مجازی وجود داشته باشد. گاهی اوقات زندگی زوجین در دنیای واقعی با مشکلات حادی روبه‌روست که در نتیجه آن یکی از طرفین به خیانت روی می‌آورد، اما گاهی ممکن است این‌گونه نباشد و دلایل روان‌شناختی پیچیده‌ای به این امر منجر شود. خیانت‌های مجازی می‌تواند ناشی از برخی عوامل زیر باشد:

  • اعتیاد
  • مشکلات اقتصادی
  • نارضایتی جنسی
  • از بین رفتن صمیمیت و وابستگی عاطفی میان همسران
  • اعتمادبه‌نفس کم و نیاز به تأییدشدن در شریک خیانت‌کار
  • مشکلات شخصیتی که ریشه در تربیت یا گذشته فرد دارد.
  • تنوع‌طلبی
  • انحراف جنسی
  • یکنواختی و بی‌هیجان‌شدن رابطه با همسر

همچنین خیانت شوهر در فضای مجازی یا برعکس امتیازاتی دارد که در دنیای واقعی وجود ندارد. گاهی در دنیای واقعی افراد به‌دلیل ترس از آبرو یا اینکه تنها بخواهند تنوعی در زندگی خود ایجاد کنند، خیانت نمی‌کنند.

بهایی که در دنیای واقعی باید برای این تصمیم پرداخته شود، گاهی آن‌قدر سنگین است که فرد حاضر به پرداخت آن نیست، اما در فضای مجازی از آنجا که هیچ بهایی پرداخت نمی‌شود و فرد ناشناس باقی می‌ماند، کار راحت‌تر می‌شود.

همچنین دسترسی آسان به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی سهولت وقوع این اتفاق را دوچندان می‌کند.

حکم خیانت زن به شوهر در فضای مجازی

اگر بخواهیم از منظر حقوقی این موضوع را بررسی کنیم، براساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی اگر زن و مردی که میان آن‌ها پیوند زناشویی نباشد، مرتکب عمل نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا شوند، به ۹۹ ضربه شلاق محکوم می‌شوند، اما چنانچه این عمل با عنف و اکراه همراه باشد، تنها اکراه‌کننده مجازات می‌شود.

ارتباطات مجازی و تلفنی نیز از مصادیق رابطه نامشروع به شمار می‌آید و براساس این ماده قانونی قابل پیگیری است. اگر کسی بابت خیانت جنسی و رابطه نامشروع جسمی از همسرش شکایت دارد، می‌تواند مستقیم به دادگاه مراجعه و طرح دعوی و شکایت کند، اما درباره روابط نامشروع غیر جسمانی مانند خیانت مجازی، باید به دادسرا مراجعه کرد.

پیگیری تماس‌های تلفنی و پیامک‌ها از اپراتور مربوط می‌تواند شاهدی بر حرف‌های شاکی باشد و صدور حکم را برای قاضی آسان ‌کند، اما درباره شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، که سرور آن‌ها خارج از ایران است، کار قدری دشوار است و نمی‌توان اطلاعات را به دست آورد و معمولاً پلیس فتا در این‌گونه موارد همکاری‌های لازم را ندارد.

هرچند گاهی مشاهده می‌شود که خود فرد توانسته محتوای تلگرام طرف مقابل را دریافت کند و به دادگاه ارائه دهد.

با خیانت مجازی همسر چه کنم؟ | بررسی آسیب‌ها و علل خیانت مجازی
با خیانت مجازی همسر چه کنم؟ | بررسی آسیب‌ها و علل خیانت مجازی

علائم خیانت مجازی

اگر فکر می‌کنید همسرتان در فضای مجازی به شما خیانت می‌کند و به او شک دارید، لازم است علائم خیانت‌کاران مجازی را بهتر بشناسید.

این افراد برای برقراری روابط زناشویی با همسر خود نگران و مشتاق نیستند و گاهی بیشتر شب‌ها تا دیروقت به گوشی و اینترنت‌ مشغول هستند. همچنین مسئولیت‌های خود در خانه و حتی محل کار را نادیده می‌گیرند و بارها پسورد گوشی و کامپیوتر خود را بدون هیچ دلیلی تغییر می‌دهند و زمانی که با اعتراض اطرافیان مواجه می‌شوند، تأکید بسیاری بر حفظ حریم خصوصی می‌کنند.

افزون بر این الگوی خواب آن‌ها کاملاً تغییر می‌کند، شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند و صبح‌ها خیلی زود بیدار می‌شوند. همچنین گاهی ممکن است در روابط زناشویی خود از شریکشان کاملاً فاصله بگیرند و هیچ علاقه‌ای به برقراری ارتباط یا حل مشکلات احتمالی‌ خود نداشته باشد.

با توجه به آنچه بیان شد، ممکن است زندگی هر زن و شوهری با این مسئله مواجه شود؛ پس باید بدانیم

برای درمان و حل پیامدهای ناشی از خیانت در فضای مجازی چه کاری انجام دهیم؟

در ابتدا باید بدانید که خیانت زن در فضای مجازی یا برعکس مانند دنیای واقعی است. بی‌شک در زندگی، رابطه زناشویی یا حتی سلامت روان همسر شما مشکلی وجود دارد که نیازمند بررسی و رسیدگی است؛ بنابراین صرف پایان‌دادن به آن رابطه مجازی نمی‌تواند به ما اطمینان دهد که خیانت دوباره تکرار نمی‌شود؛ از این‌رو لازم است حتماً ریشه‌یابی خیانت صورت بگیرد و در صورت لزوم، حتماً به زوج‌درمانگر یا روان‌شناس مراجعه شود.

اگر شاهد خیانت مجازی از سوی همسرتان بودید، اول از همه به‌سرعت واکنش نشان ندهید تا احتمالاً سوءتفاهمی به وجود نیاید، اما اگر اطمینان داشتید، به‌هیچ‌عنوان دنبال مقصر نباشید و به مشکلات رابطه خودتان یا اشتباهات شخصی‌تان فکر کنید و به‌دنبال حل این مشکلات باشید.

سپس درباره مشکلات خود و کارهایی که هر دو می‌توانید انجام دهید، با همسرتان صحبت کرده و آن‌ها را رفع کنید. از همسر خود بخواهید رابطه مجازی خود را قطع کند و حتماً هر دوی شما با هم با یک مشاور آگاه ملاقات حضوری داشته باشید.

این امر را به‌منظور ریشه‌یابی مشکلتان و دریافت آموزش‌های لازم برای جلوگیری از وقوع مجدد خیانت انجام دهید. درنهایت پس از انجام تمامی این کارها توجه داشته باشید که ‌ترمیم اعتماد ازبین‌رفته و بازسازی یک رابطه آسیب‌دیده طی زمان صورت می‌گیرد؛ بنابراین باید هم به خود و هم به شریکتان فرصت دهید.

خلاصه:

خیانت مجازی می‌تواند پرخطر و ناراحت‌کننده باشد، اما راه‌حل‌ها به وابستگی به شرایط و حاشیه‌ها متفاوت است. در ادامه، چند راهنمایی برای مدیریت خیانت مجازی با همسر را بررسی می‌کنیم:

۱. بحث و گفتگو با همسر: در ابتدا، بهتر است با همسرتان صحبت کنید و احساسات و نگرانی‌های خود را به او بیان کنید. بحث صادقانه و باز، به شما امکان می‌دهد تا بیشتر اطلاعات را در مورد شرایط و دلایل پشت خیانت مجازی بدست آورید.

۲. کمک حقوقی: در صورتی که خیانت مجازی استمرار داشته یا باعث آسیب‌های جدی به ارتباط شما شده باشد، ممکن است نیاز به مشاوره حقوقی و داشتن وکیل داشته باشید. یک حقوق‌دان متخصص در امور خانواده می‌تواند به شما در دستیابی به راه‌حل‌های حقوقی مربوط به خیانت مجازی کمک کند.

۳. روان‌شناسی یا روان‌درمانی: خیانت مجازی می‌تواند تأثیر بدی بر روحیه و روان شما داشته باشد. دیدار با یک مشاور روان‌شناس یا روان‌درمانگر می‌تواند به شما کمک کند تا با این مسئله سامان بخشید و راه‌حل‌هایی را برای مدیریت آن پیدا کنید.

۴. تغییر الگوی رفتار: در صورت تمایل به ادامه رابطه، شما و همسرتان می‌توانید قوانین و مرزهای واضحی را برای استفاده از فضای مجازی در نظر بگیرید. قراردادن محدودیت‌ها و قوانین شفاف در مورد زمان و چگونگی استفاده از دستگاه‌های متصل به اینترنت می‌تواند مطمئن کننده باشد.

۵. توجه به خود: در طول این فرآیند، مراقبت از خود بسیار مهم است. تمرکز بر بهبود روحی و جسمی خود می‌تواند به شما کمک کند تا با این وقایع سختتر مواجه شوید و به اطمینان خود بازگردید.

لازم به ذکر است که در موارد بسیار جدی خیانت مجازی و ناتوانی در مدیریت آن، انتهای رابطه یا درخواست دست‌خوش کمک از متخصصین روابط خانوادگی و روان‌شناس

 

مطالب زیر برای مطالعه توصیه می شود:
علت رواج ازدواج سفید در ایران چیست؟