یادگیری سریع با تکنیک کوانتومی فاینمن

یادگیری سریع با تکنیک کوانتومی فاینمن

یادگیری سریع با تکنیک کوانتومی فاینمن

اینکه چیزی را به خاطر بسپارید به این معنی نیست که آن را یاد گرفته‌اید تا به حال چند بار برایتان پیش آمده که مطلبی را یاد گرفتید و سپس نتوانستید آن را به یاد آورید؟ فیزیکدانی به نام فاینمن می‌گوید زمانی که نتوانید مطلبی را که پیچیده است به زبان ساده توضیح دهید یعنی نتوانستید آن را به خوبی درک کنید به عبارت دیگر توضیح دادن مطلب برای شخص دیگری راه بسیار موثری برای یادگیری است.

تکنیک فاینمن چیست
تکنیک فاینمن چیست

تکنیک فاینمن چیست؟

تکنیک فاینمن من نوعی روشی ذهنی است که کمک می‌کند یادگیری عمیق اتفاق افتد و مسائل از آن چیزی که هستند ساده‌تر توضیح داده و درک شوند. ریچارد فاینمن این روش را برای استفاده شخصی‌اش به کار برد اما امروزه یادداشت‌های او به مقالات راه پیدا کرده‌اند و به همگان کمک می‌کند تا مطالعه و یادگیری بهتری داشته باشند.

دکتر صفایی مقدم
دکتر صفایی مقدم

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
تماس تلفنی و واتس اپ: ۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

تکنیک فاینمن چهار مرحله دارد که می‌توان به کمک آن تقریبا هر چیزی را یاد گرفت. تکنیک فاینمن هم به مغز کمک می‌کند تا مفاهیم دشوار را درک کند هم در تولید استراتژی‌های یادگیری عمیق موثر است. تمام کسانی که می‌خواهند از موضوعات مختلف درک عمیق‌تری داشته باشند می‌توانند از این تکنیک استفاده کنند. این تکنیک به شما کمک می‌کند تا بتوانید هر مطلبی را به زبان ساده بیان کنید. تعریف هر موضوعی به زبان ساده یعنی فهم و درک کامل‌تر و عمیق‌تر.

مراحل تکنیک فاینمن – یادگیری سریع با تکنیک کوانتومی فاینمن

تکنیک فاینمن متشکل از چهار مرحله است که این مراحل عبارتند از: مطالعه کردن، آموزش دادن، شناسایی شکاف‌ها، و ساده‌سازی.

موضوع را مطالعه کنید – یادگیری سریع با تکنیک کوانتومی فاینمن

در مرحله اول تکنیک فاینمن به یک دفترچه یادداشت و خودکار لپ تاپ، صفحه کلید و یا یک صفحه سفید احتیاج داریم. از قبل در رابطه با موضوع مورد نظر هر آن چیزی را که می‌دانیم مینویسیم مهم نیست این دانسته‌ها چقدر و چه هستند.

این مسئله که بتوانیم مرز ناشناخته‌ها را شناسایی کنیم برای شروع بسیار خوب است البته باید گفت که در تکنیک فاینمن تنها چیزهایی را که می‌دانیم یادداشت نمی‌کنیم بلکه تمام چیزهایی را که یاد می‌گیریم نیز باید بنویسیم تا بتوانیم آنها را تجزیه و دسته‌بندی کنیم این عمل باعث می‌شود برای مطالعه مان یک ساختاربندی در نظر بگیریم و همچنین در اولویت دادن یک جنبه به جنبه دیگر به ما کمک می‌کند. در مرحله اول تکنیک فاینمن اطلاعات خود را می‌نویسیم و مجدد به آن نظم می‌دهیم و زمانی که با مطالب جدید برخورد کردیم بین اطلاعات جدید و اطلاعات قبلی رابطه‌ای برقرار می‌کنیم.

تکنیک فاینمن چیست
تکنیک فاینمن چیست

 آموزش دهید – یادگیری سریع با تکنیک کوانتومی فاینمن

در این مرحله باید اطلاعاتی را که تازه یاد گرفته‌اید به نحوی آموزش دهید آموزش دادن برای فرد واقعی بسیار موثر و چالش برانگیز است زیرا در این آموزش پی می‌برید که آیا واقعا مطالبی را که آموزش می‌دهید به خوبی درک کرده‌اید یا خیر. اگر در آموزش دادن به خوبی عمل کنید تجربه‌ای دو طرفه خواهید داشت و آنچه را که فرا گرفته‌اید کاملا به چالش کشیده خواهد شد.

در این فرایند آموزش مجبور می‌شوید مسائلی که پیش می‌آید را روشن کنید، مطالب را با جزئیاتی کمتر یا بیشتر توضیح دهید، پاسخگوی سوالات باشید، اصطلاحات و مطالب تخصصی را شرح دهید و در نهایت کمک می‌کند به مطالب از زاویه‌ای نگاه کنید که تا قبل از آن به ذهنتان نرسیده بود. در آموزش دادن محدودیتی وجود ندارد اما باید در نظر بگیرید هرچه سن طرف مقابل کمتر باشد باید مطالب را به صورت ساده‌تری برای او توضیح دهید اما فراموش نکنید اگر مطالب را بیش از حد ساده کنید و جزئیات مهم را حذف کنید تدریس شما نتیجه واقعی را منعکس نمی‌کند.

تکنیک فاینمن چیست
تکنیک فاینمن چیست

 شکاف‌های دانش را شناسایی کنید – یادگیری سریع با تکنیک کوانتومی فاینمن

در ابتدا زمانی که می‌خواهید آموزش دهید تصور می‌کنید مطالب را به خوبی یاد گرفته‌اید و کاملا مسلط هستید ولی زمانی که شروع به صحبت کردن می‌کنید متوجه می‌شوید میان مطالب جزئیاتی وجود دارد که به خوبی آنها را درک نکرده‌اید و اگر طرف مقابل شما سوالی بپرسد نمی‌دانید که چه جوابی باید بدهید به عنوان یک معلم اگر تدریس می‌کنید هر چقدر هم به مطالب اشراف داشته باشید دانش‌آموزان برای آنکه خلاهای شما را کشف کنند یا  از روی حس کنجکاوی سوال‌هایی بپرسند شما بایستی در هنگام تدریس به کشف آن خلا‌ها و شکاف‌ها بپردازید و درباره آنها به اندازه کافی مطالعه کنید.

یکی از سوال‌هایی که می‌توان از خودتان بپرسید این است که آیا همه چیز را درست و کامل توضیح داده‌ام؟ در این مرحله چالش دیگری که با آن مواجه می‌شوید این است که نوع شکاف و خلایی که با آن مواجه شده‌اید را مشخص کنید یعنی اینکه پیدا کنید کدام قسمت را به خوبی درک نکرده‌اید و کدام قسمت از مطلب از تخصص ناکافی شما در تدریس ناشی می‌شود شاید مطلب را به خوبی یاد گرفته‌اید اما روشی صحیح برای انتقال آن مطلب انتخاب نکردید بهتر است اگر سوالی پرسیدند که جوابش را نمی‌دانید بگویید نمی‌دانم اما جوابش را پیدا می‌کنم و مجدد مطالب را مرور کنید.

 توضیح را ساده کنید

تا اینجای مبحث یاد گرفتید که در ابتدا باید مطالب را به خوبی یاد بگیرید مطالب آموخته شده را برای سنجش میزان دانش خود برای شخصی تدریس کنید و بتوانید شکاف‌های موجود در دانش خود را تشخیص داده و رفع کنید پس از طی کردن این مراحل طبق تکنیک فاینمن حالا باید بتوانید آموخته‌هایتان را به زبانی ساده بازگو کنید انجام این مرحله به شما کمک می‌کند علاوه بر آنکه ذهنتان را مرتب می‌کنید موضوعات را ساده‌تر بیان کنید تا درک آنها بسیار ساده باشد.

نتیجه گیری

تکنیک فاینمن یک روش ساده برای یادگیری عمیق مطالب و مفاهیم است به خصوص آن دسته از مطالبی که درک و فهم آن دشوار می‌باشد. اگر از این روش به درستی استفاده کنید دیگر نیازی به حفظ کردن مطالب ندارید با آنکه حفظ کردن مطالب برای اینکه یادگیری صورت گیرد ضروری است اما سبب درک کامل مطالب نمی‌شود. راه یادگیری عمیق و افزایش دانش توضیح دادن مطالب با زبانی ساده است.

دکتر پروانه صفایی مقدم