صفر تا صد انتخاب دکتر روان شناس خوب

افزایش تنش و استرس‌های روزمره سبب افزایش مراجعه‌کنندگان به دکتر روان شناس شده است. در این مطلب معیارهای مهم برای انتخاب روان شناس خوب را بررسی کرده‌ایم.

انسان یک موجود اجتماعی است که از رفتار دیگران تأثیر می‌پذیرد. اگرچه هر فرد می‌تواند از نظر عاطفی، استقلال کسب کند؛ اما استقلال عاطفی به معنای بی‌نیازی کامل از این بابت نیست. بنابراین هر فرد ممکن است در طول دوران زندگی خود،‌ به دلایل مختلف به کمک یک روان شناس نیاز پیدا کند.

البته این مهم بیشتر در زمان‌هایی رخ می‌دهد که افراد برای رد شدن از یک بحران عاطفی، به کمک‌هایی فراتر از توجه خانواده یا درددل با دوستان نیاز داشته باشند. درست در چنین شرایطی است که مراجعه به روان شناس تبدیل به یک ضرورت خواهد شد.

اما آیا همین که به روان شناس مراجعه کنیم، مشکل ما برطرف خواهد شد؟! طبیعتاً پاسخ به چنین سؤالی «منفی» است. هر روان شناسی نمی‌تواند به ما کمک کند. به همین خاطر برآن شدیم تا ویژگی‌های مربوط به انتخاب روان شناس خوب را بررسی نماییم. پس اگر انتخاب یک روان شناس خوب، دغدغه‌ی شما هم هست، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

صفر تا صد انتخاب دکتر روان شناس خوب

در چه مواقعی به روان شناس نیاز پیدا می‌کنیم؟

شاید تصور کنید که چون روان شناسان در زمینه‌های روانی و عاطفی تجربه و اطلاعات دارند، در هر زمانی می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد؛ اما در حقیقت این‌چنین نیست.

انسان‌ها مخلوقاتی قوی و متفکر هستند؛ بنابراین در بیشتر مواقع می‌توانند مشکلات درونی خود را برطرف نمایند، بدون این که آن را با شخص دیگری در میان بگذارند.

اما برخی از مشکلات وجود دارند که اکثراً حل کردن آن‌ها یا حتی کنار آمدن با آن‌ها به راحتی برای افراد ممکن نیست. از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات مربوط به رابطه با همسر و خیانت
  • مسائل و تنش‌های خانوادگی
  • اختلالات اضطرابی و افسردگی‌ها
  • ناامیدی از زندگی
  • غم از دست دادن عزیزان
  • مشکلات مربوط به نوجوانان
  • ناتوانی در کنترل خشم

در موارد فوق می‌توان روی کمک‌های روان شناسان حساب کرد. بسیاری از افراد در جامعه توانسته‌اند به کمک روان شناس، مشکلاتی از این دست را حل کرده یا آن را مدیریت کنند.

این در حالی است که بسیاری از افراد هم نتوانسته‌اند مشکل را حل کنند و هنوز هم با آن دست به گریبان هستند. بنابراین برای این که شما جزء دسته اول باشید و از انتخاب روان شناس خوب نتیجه بگیرید، باید خود نیز با وی همراه شوید.

همراهی شما با روان شناس، اولین فاکتور برای نتیجه گرفتن از جلسات روان شناسی است.

صفر تا صد انتخاب دکتر روان شناس خوب

مدارک دکتر صفایی مقدم
مدارک دکتر صفایی مقدم

۵ ویژگی مهم در انتخاب روان شناس خوب

در انتخاب روان شناس خوب، باید به ویژگی‌های زیر دقت داشته باشید:

  • تخصص مرتبط با مشکل مراجع

روان شناسی یک رشته‌ی آکادمیک با شاخه‌های متنوع است. بنابراین شما باید روان شناسی را برای مراجعه انتخاب کنید که موضوع یا مشکل شما در حیطه‌ تخصصی وی قرار داشته باشد.

ممکن است تخصص یک روان شناس در حوزه‌ی حل روابط بین زوجین باشد. در چنین شرایطی، شما نمی‌توانید برای حل مشکلات نوجوان خود به چنین شخصی مراجعه کنید.

پس باید به دنبال کسی باشید که دقیقاً در زمینه حل مشکل شما آگاهی و اطلاعات داشته باشد. پی بردن به این موضوع کار سختی نیست. چراکه معمولاً هر روان شناس با حیطه تخصصی خود شناخته می‌شود.

  • فن بیان و قدرت همراه کردن مراجع با خود

کسی که به دفتر روان شناسی مراجعه می‌کند، طبیعتاً از نظر روانی در جایگاه مناسبی قرار ندارد. بنابراین رفتار تند، خشن یا تحقیرانه می‌تواند بر مشکلات وی بیفزاید.

به همین خاطر یک روان شناس خوب کسی است که بتواند با ایجاد حس اطمینان و آرامش در مراجع، وی را آرام کند؛ سپس پروسه مشاوره را شروع نماید.

همچنین بیان راه‌حل‌ها با یک زبان ساده و قابل فهم برای مراجع، جزء ضروریات حرفه‌ای است که باید یک روان شناس خوب آن را در خود ایجاد یا تقویت کرده باشد.

  • راز داری

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب روان شناس خوب تاثیر دارد رازدار بودن او است.

اکثراً مراجعه‌کنندگان به روان شناس، به این دلیل به دفتر روان شناس مراجعه می‌کنند،‌ چون نمی‌توانند مشکل خود را با هیچ فرد دیگری مطرح کنند.

بنابراین وقتی مراجعه کنندگان، روان شناس را محرم اسرار خود می‌دانند، روان شناس هم باید از ویژگی رازداری بالایی برخوردار باشد. یک روان شناس خوب هرگز و تحت هیچ شرایطی، مشکلات و موضوعات مراجع خود را در جایی فاش نمی‌کند (مگر با رضایت کامل مراجع).

  • محیط مشاوره متناسب

دفتر یا کلینیکی که روان شناس در آن فعالیت می‌کند، باید متناسب، آرام و راحت باشد. در غیر این‌صورت، مراجع نمی‌تواند با خیال آسوده به بیان مشکل خود بپردازند.

حتی در محیط‌های آنلاین مشاوره نیز باید بستر آنلاین متناسبی را برای مشاوره‌های روان شناسی در نظر گرفت. این امر به خلاقیت روان شناس و تیم وی هم مربوط می‌شود. اگر مراجع حس کند که محیط روان شناسی متناسب یا امن نیست، نمی‌تواند مشکل خود را به درستی مطرح نماید؛ بنابراین نتیجه مناسبی هم نخواهد گرفت.

استفاده از پنجره‌های دوجداره، تهویه مناسب، مبل یا صندلی راحت، وجود بطری آب و… می‌تواند به ایجاد یک محیط امن و مناسب برای روان شناسی کمک کند.

  • حفظ حریم مشاوره

شاید گاهاً در جلسات روان شناسی شاهد رابطه نزدیک روان شناس با مراجعین باشیم. رابطه‌ای در حد دو دوست صمیمی؛ شاید این امر در نگاه اول بسیار انسانی و ایده‌آل به نظر برسد،‌ اما در باطن چنین نیست.

چراکه هرچقدر روابط دوستانه‌تر شوند، ممکن است ملاحظات آن نیز بیشتر شود. بنابراین یک روان شناس برای این که بتواند به بهترین شکل ممکن به مراجع خود کمک کند، باید فقط یک روان شناس خوب برای وی باقی بماند. آن‌گاه مراجع نیز حرف‌شنوی بیشتری از روان شناس خود خواهد داشت.

بنابراین هرگز نباید روان شناس فراتر از وظیفه و به صورت افراطی به مراجعه کنندگان خود نزدیک شود!

صفر تا صد انتخاب دکتر روان شناس خوب

سخن نهایی

در این مطلب، برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های مربوط به انتخاب روان شناس خوب را بررسی کردیم. وقتی شما روان شناسی با این ویژگی‌ها را پیدا کردید، می‌توانید به وی اعتماد کنید.

آن‌گاه به صورت واضح تمام مشکلات خود را با او در میان بگذارید. همان‌طور که اشاره کردیم، همکاری شما با روان شناس به دریافت نتیجه بهتر می‌انجامد. پس ضمن توجه به ویژگی‌های روان شناس، باید به نوع همکاری خود نیز دقت داشته باشید.

البته با توجه به شرایط زندگی شهرنشینی و کمبود زمان، امروزه بیشتر جلسات روان شناسی به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند. شرایط چنین جلساتی هم دقیقاً مانند جلسات حضوری است. فقط تفاوت‌های کوچکی با هم دارند. اگرچه مراجعه حضوری بسیار بهتر است، اما اگر شرایطش را نداشتید، می‌توانید روی مشاوره آنلاین یا تلفنی یک روان شناس خوب هم حساب کنید.

روانشناس و مشاور خانواده، مشاور خانواده تلفنی،  مشاوره خانواده حضوری، مشاور خانواده رایگان، دکتر مشاوره خانواده، مشاور خانواده آنلاین، مشاور خانواده خوب در تهران، نیاز به مشاور خانواده دارم، مراجعه به مشاور خانواده

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی کلیک کنید…