مشاوره ازدواج با شخصیت نمایشی و نقش همسر در درمان این اختلال

مشاوره ازدواج با شخصیت نمایشی و نقش همسر در درمان این اختلال

مشاوره ازدواج با شخصیت نمایشی و نقش همسر در درمان این اختلال

مشاوره ازدواج با شخصیت نمایشی
مشاوره ازدواج با شخصیت نمایشی

Marriage counseling with a dramatic character and the role of the spouse in the treatment of this disorder

مشکلات مشاوره ازدواج با شخصیت نمایشی و نقش همسر در درمان این اختلال چیست؟ در این مطلب با اختلال شخصیت نمایشی آشنا خواهید شد.

ازدواج با شخصیت نمایشی
اختلال شخصیت نمایشی

اختلال شخصیت نمایشی
شخصیت نمایشی در مردان
درمان اختلال شخصیت نمایشی
شخصیت هیجانی نمایشی

 

از قدیم گفته‌اند که ازدواج مانند یک هندوانه دربسته است؛ از این‌رو بسیاری از احتمالاتی را که در آینده می‌تواند رخ دهد، نمی‌توان تشخیص داد، اما باید دانست که با شناخت هرچه بیشتر طرف مقابل، می‌توان ریسک وقوع احتمالات ناگوار را بسیار پایین‌تر آورد!

با وجود گذشت زمان و افزایش آگاهی افراد، کماکان بسیاری از افراد حتی از بیماری‌های جسمی و روانی طرف مقابل نیز بی‌اطلاع هستند و در آینده باید با تبعات آن روبه شوند.

یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که می‌تواند به چالشی بزرگ برای هر زوج تبدیل شود، اختلال‌های روانی و شخصیتی مانند اختلال شخصیت نمایشی است که بی‌خبری از آن می‌تواند هر ازدواجی را به‌سوی شکست سوق دهد، اما با افزایش آگاهی و شناخت راه‌های درمان آن می‌توان از این مانع نیز عبور کرده و عشقی مستحکم‌تر را تجربه کرد.

مشاوره ازدواج با شخصیت نمایشی
مشاوره ازدواج با شخصیت نمایشی

ازدواج با شخصیت نمایشی | اختلال شخصیت نمایشی چیست؟

اختلال شخصیت هیستریونیک یا نمایشی، یکی از اختلالات شخصیت خوشه B یا دراماتیک است که موجب بروز احساسات شدید، ناپایدار و تصورات مخدوش از شخصیت خود در افراد مبتلا خواهد شد؛ به عبارت دیگر اختلال شخصیت نمایشی، یک الگوی فکری و عملکردی ناسالم است که امکان ارتباط سالم با دیگران و درک صحیح موقعیت‌ها و توانایی‌ها را از فرد مبتلا سلب می‌کند و محدودیت‌های قابل‌توجهی در روابط و فعالیت‌های اجتماعی مانند کار، مدرسه و… را به وجود می‌آورد.

عزت‌نفس، رضایت از خود و اعتمادبه‌نفس افراد دارای این اختلال تا حد زیادی به تأیید‌شدن یا نشدن از سوی دیگران بستگی دارد و این افراد اغلب تمایل شدیدی دارند که مورد توجه قرار بگیرند. همچنین به‌شدت تحت تأثیر دیگران قرار می‌گیرند. گاهی نیز بیش‌ازحد احساساتی هستند و گاه دارای احساساتی کم‌عمق و در حال تغییر!

مشاوره ازدواج با شخصیت نمایشی
مشاوره ازدواج با شخصیت نمایشی

علائم افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی

برای درمان هر بیماری، لازم است ابتدا خود فرد بیماربودنش را بپذیرد و سپس اقدام به درمان کند. در این میان، ممکن است افراد مبتلا به این اختلال، از بیماری خود غافل باشند و به نظر خود کاملاً طبیعی به نظر برسند و واکنش‌های شما را غیرعادی تلقی کنند؛ در این صورت، کار درمان به مراتب سخت‌تر خواهد شد، اما شناخت علائم این بیماری می‌تواند در آگاهی از بیماری خود یا نزدیکان و آغاز روند درمان بسیار مهم باشد. این علائم عبارت‌اند از:

  1. حساسیت بیش‌از‌حد به انتقاد یا تأییدنشدن
  2. به‌طور مداوم به‌دنبال تحسین و تأیید دیگران بودن
  3. تمایل بسیار زیاد به توجه و احساس ناراحتی در مواقعی که دیگران توجهی به آن‌ها ندارند؛ حتی تهدید یا اقدام به خودکشی برای جلب‌توجه
  4. اعمال بسیار دراماتیک، اغراق‌آمیز و بدون صداقت، مانند بازیگری که تنها به‌دنبال تحسین تماشاچیان است.
  5. توان کم در بحث صبر و مقاومت در برابر مشکلات و ناامیدی‌ها در فعالیت‌های گوناگون
  6. توجه بیش‌ازحد به ظاهر، پوشیدن لباس‌های تحریک‌آمیز، رفتارهای اغواگرانه و معاشقه نامناسب
  7. ساده‌لوح بودن و به‌راحتی تحت تأثیر قرارگرفتن

حتی گاهی در افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی، علائم متناقضی مانند بیش‌ازحد احساساتی‌بودن و تغییر احساسات با سرعت بالا و بی‌توجهی به موضوع قبل و همچنین توجه زیاد به نظرات دیگران یا خودمحوربودن و بی‌تفاوتی به نظر افراد دیگر نیز مشاهده می‌شود.

مشاوره ازدواج با شخصیت نمایشی
مشاوره ازدواج با شخصیت نمایشی

چالش ازدواج با شخصیت نمایشی

با وجود اینکه بسیاری از افراد مبتلا به شخصیت نمایشی ممکن است دارای مهارت‌های اجتماعی مناسبی باشند، ازدواج با آن‌ها باز هم می‌تواند چالشی بزرگ باشد؛ چراکه رفتار، سخن و حتی گاهی نگاه‌های دیگران به‌راحتی می‌تواند این افراد را تحت تأثیر قرار دهد و عصبی و ناراحت کند؛ درنتیجه این موضوع مستقیم به زندگی مشترک وارد می‌شود و تحمل این شخصیت هیجانی نمایشی در درازمدت می‌تواند بسیار سخت باشد! اختلال شخصیت نمایشی در مردان کمتر از زنان است، اما به‌دلیل تفاوت‌های نقش در زندگی مشترک، ازدواج با مردی که به این اختلال دچار است، به‌مراتب چالش‌برانگیزتر است؛ چراکه زنان ذاتاً به همسری با اعتمادبه‌نفس نیاز دارند که از آن‌ها پشتیبانی کند و مشاهده این ضعف‌ها و نیازها، علاوه بر ایجاد مشکلات بسیار، علاقه آن‌ها را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد! البته نباید فراموش کرد که ازدواج مردان با همسری که شخصیت هیجانی نمایشی دارند نیز چالش‌های مختص به خود را دارد و پس از روزهای سخت کاری، ناراحتی و بدخلقی همسر از بی‌توجهی دیگران می‌تواند مردان را از زندگی مشترک به‌شدت دلسرد کند.

مشاوره ازدواج با شخصیت نمایشی
مشاوره ازدواج با شخصیت نمایشی

درمان اختلال شخصیت نمایشی و نقش همسر در درمان این اختلال

پس از ازدواج با شخصیت نمایشی، همسر یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را در درمان فرد مبتلا را بر عهده دارد. همچنین ایفای صحیح نقش می‌تواند روند درمان را بسیار تسریع کند. اولین گام در درمان اختلال شخصیت نمایشی مانند سایر بیماری‌ها، پذیرفتن آن پس از مشاهده علائم است. در این میان، همسران می‌توانند در این شرایط کمک بسیاری به افراد کنند. مردان با پشتیبانی کامل از همسر و نشان‌دادن تمام عشق و علاقه خود و زنان با ایجاد حس همدردی و درک همسر خود، نقش بسیار مهمی در پذیرفتن و سپس اقدام برای درمان در مراحل ابتدایی دارند.

برای مطالعه بیشتر:

هشدارهای دوره نامزدی

عشق و علاقه همسر پس از ایجاد انگیزه اولیه در فرد برای بهبود، در ادامه روند درمانی او و تشویق به مراجعه مداوم به روان‌شناس و روان‌پزشک فوق‌العاده مهم است که به‌عنوان یک همراه خستگی‌ناپذیر، تا رسیدن به بهبود نسبی می‌تواند همگام افراد مبتلا به این اختلال باشد. البته باید اشاره کرد که یکی از مباحث مهم در ازدواج با شخصیت نمایشی، زمان‌بربودن درمان است که گاهی با مشکلات دیگر ترکیب شده و موجب لبریزشدن صبر پارتنر می‌شود و این موضوع می‌تواند اثر بسیار منفی در روند بهبود داشته باشد؛ درواقع نقش همسر در درمان اختلال شخصیت نمایشی می‌تواند به‌مثابه یک شمشیر دولبه عمل کند!

سخن پایانی

اختلال شخصیت هیستریونیک یا نمایشی یک بیماری مربوط به روان افراد است که می‌تواند کل فعالیت‌های روزمره و زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و نظر دیگران را بیش‌ازحد معمول مهم جلوه دهد. همچنین تک‌تک اطرافیان فرد مبتلا می‌توانند در کیفیت زندگی وی تأثیر بگذارند. در این میان همسر، یکی از مهم‌ترین افرادی است که می‌تواند افراد را از این وضعیت دشوار خارج کند؛ وضعیتی که بی‌شک بیش از همه خود شخص را اذیت می‌کند؛ پس اگر همسر شما دچار این اختلال باشد، یا اگر خود شما مبتلا هستید، همسرتان وظیفه بسیار حساسی بر عهده دارد. به یاد داشته باشید تنها فردی لیاقت بهترین حالت شما را دارد که در بدترین حالات همراه شما باشد!