خیانت برای ختم رابطه زناشویی نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس

خیانت برای ختم رابطه زناشویی نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس

خیانت برای ختم رابطه زناشویی نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس

بعضی ها می گویند بدون رابطه جنسی خیانت معنا ندارد و واقعی نیست اما کارشناسان روابط زناشویی معتقدند هر فعالیت صمیمانه ای که میان دو نفر اتفاق بیفتد و اعتماد همسر را از بین ببرد خیانت محسوب می شود
هنگامی که رابطه زناشویی به شدت دچار مشکل می شود خیانت می تواند راهی برای خاتمه دادن به آن باشد. شاید همسری که خیانت می کند آگاهانه تصمیم نگرفته باشد رابطه زناشویی اش را از این طریق خاتمه دهد اما وجود فرد سوم مشکلات درون رابطه را به شکلی حاد جلو چشم می آورد و طرفین را وادار به تصمیم گیری می کند.
خیانت برای ختم رابطه زناشویی نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس
خیانت برای ختم رابطه زناشویی نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس
بعضی ها ممکن است از خیلی وقت پیش تصمیم به جدایی گرفته باشند اما ترس از تنها ماندن باعث می شود حتی بعد از اینکه رابطه کارآیی خود را از دست می دهد همچنان در قید آن بمانند. در عمل نفر سوم جایگزینی است که ترک رابطه را ممکن می کند. در چنین مواقعی همسر خائن اغلب رابطه زناشویی را ترک می کند و به سمت نفر سوم کشیده می شود اما چنین رابطه هایی به ندرت ادامه پیدا می کنند. وقتی فرد از طریق خیانت به هدف خود رسید به احتمال قوی آن رابطه را نیز خاتمه می دهد.
این نوع خیانت گاهی ممکن است به تحریک همسر وفاداری صورت گیرد که آگاهانه یا ناآگاهانه در پی علتی است تا بتواند رابطه را ختم کند. شاید این همسر وفادار از برقراری رابطه جنسی و یا ابراز محبت به همسر خود سر باز می زند و در عوض تنها خشونت و بی تفاوتی نثار وی می نماید. بنابراین همسر او که تشنه احساسات است و از آن محروم مانده چاره مشکل خود را در فرد دیگری می بیند. همسری که به وی خیانت شده پس از اطلاع ممکن است برآشفته و اندوهگین شود اما در نهان خیالش راحت می شود که بهانه ای خوب برای ختم کردن رابطه بدون قبول کوچک ترین مسئولیتی یافته است.

خیانت برای داشتن هیجان

بسیاری از مردم باید تاوان سنگینی را بابت خیانت خود بپردازند اما طبیعت نامشروع و غیر قانونی این کار برای بعضی ها هیجان انگیز است. به این هیجان شور و حال رابطه جنسی با فردی جدید را هم بیفزایید، به علاوه جذابیت هایی که بخشی از هر رابطه نوپایی است.
خیانت برای داشتن هیجان بیشتر از هر چیز حول رابطه جنسی می گردد و کمتر به مشکلات زناشویی بر می گردد. این نوع خیانت ممکن است بیشتر در رابطه های زناشویی طولانی مدتی که در آن ها رابطه جنسی شور و هیجان خود را از دست داده یا برای افرادی که به دنبال شور و هیجانی در زندگی شان هستند اتفاق می افتد. وقتی خیانت همسر خائن بر ملا می شود احتمال دارد او در دفاع از خود بگوید «هر چه بوده فقط رابطه جنسی بوده است» و ممکن است خیلی هم تعجب کند که چطور همسر دلشکسته اش چنین مسئله ای را درک نمی کند. پاسخی رایج از سمت همسر حیرت زده این فرد این است که «چطور دلت اومد برای چیزی که این قدر برایت بی ارزش است من را تا این حد آزار بدهی و رابطه مان را به خطر بیاندازی؟»
خیانت برای ختم رابطه زناشویی نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس
خیانت برای ختم رابطه زناشویی نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس

خیانت از روی عصبانیت

دو دسته عصبانیت می توانند محرک این نوع خیانت باشند: عصبانیتی خودآگاه که منجر به خیانت برای گرفتن انتقام می شود و عصبانیتی ناخودآگاه که در جریان سال ها تلخکامی و کینه بابت نیازهای برآورده نشده شکل می گیرد.
خیانت از روی عصبانیت بیشتر در میان زوج هایی رخ می دهد که از درگیری و نزاع بیزارند و از آن دوری می کنند. وقتی فردی حس می کند همسرش او را می رنجاند اما قادر نیست این احساسات را درون رابطه بیان، مدیریت و حل و فصل نماید خیانت می تواند راهی ناخودآگاه برای بیرون ریختن و علنی کردن این مسایل باشد. این نوع خیانت ها خیلی زود بر ملا می شوند چون هدف آن ها همیشه پیش کشیدن مشکلات رابطه زناشویی و حل آن ها بوده است. گاهی هر دو طرف ممکن است از اینکه دارند این همه از هم فاصله می گیرند عصبانی باشند اما تنها وقتی خیانتی رخ می دهد متوجه می شوند اوضاع چقدر وخیم بوده است.

خیانت برای آسایش خیال

افرادی که درگیر چنین خیانتی می شوند به احتمال قوی این الگوی رفتاری را سال های سال ادامه می دهند یا از طریق برقراری رابطه با چندین فرد مختلف و یا رابطه با یک نفر برای مدتی طولانی. شاید برای این افراد تعهد به یک نفر هولناک باشد بنابراین به جای اینکه تمام احساسات شان را به پای یک نفر بریزند قسمتی از آن را خرج دیگری می کنند.
افرادی که مرتکب این نوع خیانت می شوند ممکن است در گذشته به خاطر پس زده شدن عمیقا آسیب دیده باشند و حالا سخت بتوانند به عشق و تعهد موجود در رابطه زناشویی شان اعتماد کنند. آن ها در پی صمیمیت و امنیت هستند اما چون همیشه می ترسند به آن نرسند با بی وفایی و خیانت به دست خود چیزی را که در پی آن هستند نابود می کنند.
ممکن است این نوع خیانت به رابطه زناشویی کمک کند چون احتمال دارد همسر خائن از نفر سوم به عنوان وسیله ای برای تخلیه عاطفی و ابراز احساسات پیچیده ای بهره گیرد که در رابطه زناشویی خود نمی تواند آن ها را ابراز کند اما در دراز مدت فریبکاری و مخفی کاری به صمیمیت آن ها لطمه وارد می کند و همسر خائن، همسری که به وی خیانت شده و نفر سوم همگی آسیب می بینند.
خیانت برای ختم رابطه زناشویی نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس
خیانت برای ختم رابطه زناشویی نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس

خیانت افلاطونی

اگر چه خیانت افلاطونی ممکن است در ظاهر بی خطر به نظر آید، اما سطحی از صمیمیت را که معمولا خاص زن و شوهر است میان آن ها از بین می برد. این خیانت ممکن است از «فقط دو تا دوست خوب» شروع شود اما این دو هر روز بیشتر و بیشتر محرم یکدیگر می شوند و کمتر و کمتر با همسران شان درد دل می کنند. البته افلاطونی بودن این نوع خیانت برای همه صدق نمی کند و برخی از آن ها به روابط جنسی نیز می انجامد.
اینترنت و روابط صمیمانه در محل کار عامل افزایش خیانت های افلاطونی بوده اند. افرادی که حس می کنند همسرشان دارد به آن ها خیانت می کند ممکن است نتوانند به آسانی با وی مقابله کنند، به خصوص وقتی تمام این ماجرا از طریق اینترنت صورت می گیرد. خیانت های سایبری در محیط های آنلاین و دنیای مجازی امری رایج هستند. در این محیط ها افراد یکدیگر را نمی بینند و برای هم ناشناسند و همین امر باعث می شود تا حد زیادی بتوانند خود را نشان دهند و با هم صمیمی باشند. ضمنا افراد می توانند تصویری از رابطه بی نقص و کامل را در ذهن داشته باشند و آن را از واقعیت دور نگه دارند.
خیانت برای ختم رابطه زناشویی نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس
علت رایج این نوع خیانت نبود صمیمیت در رابطه زناشویی است. شاید هم فرد حس می کند در رابطه ای مرده گیر افتاده است اما به دلیلی مانند بچه ها، قادر به ترک آن نباشد. این خیانت ها ممکن است سال های سال ادامه یابند و رویای به هم رسیدن در آینده به آن ها پر و بال می دهد. در همین میان فاصله در رابطه زناشویی افزایش می یابد و امیدها برای اصلاح ممکن است از بین بروند.